kruimeltjes liefde "Zucht beweegt zich tussen laatste kruimeltjes liefde en afhankelijkheid "} ZUCHT NRC Handelsblad17-06-2002
Voorstelling zonder woorden “Titus Tiel Groenestege en Ria Marks spelen in Zucht een voorstelling zonder woorden, met continu een uitdrukking van verschrikte verbijstering op het gezicht... ZUCHT Leeuwarder Courant17-06-2002
Subtiel bewegingstheater “Prachtig subtiel bewegingstheater. De ontroerende schets van een ouder echtpaar, vastgeroest in gewoonten en elkaar, gaat door merg en been.” ZUCHT Haagsche / Goudse Courant17-06-2002
Voor hippiejurken en briljongeren Het hart van het festival wordt gevormd door het locatie en schuurtjestheater. Groepen als Orkater, Suver Nuver, Het Huisvan Bourgondie nemen met een...'} ZUCHT de Volkskrant17-06-2002
"Er zijn een absurde zingende taart, geweldig lelijke schilderijen en een aquarium. Absurde tekst, over the top spel en weinig pretenties. En dan... VEERTIEN BIJNA DOOD ERVARINGEN Moose28-12-2002
“Maf samenraapsel; voor rond de feestdagen” “Aus Greidanus Jr. spreidt heel wat bizarre invallen ten toon in zijn script” “Dat een... VEERTIEN BIJNA DOOD ERVARINGEN de Volkskrant30-12-2002
Pretentieloze onzin “Het absurdistische stuk is bij vlagen heel grappig, voornamelijk door de strakke dialogen, maar het verhaal stelt niet bijster veel voor.” “Net... Merijn Henfling VEERTIEN BIJNA DOOD ERVARINGEN Parool30-12-2002
“Ria Marks geeft de tragiek van de gestrande liefde hartstochtelijk, maar toch heel zuiver gestalte. Nergens wordt haar spel vet of larmoyant. Daarbij... LA VOIX HUMAINE Haarlems Dagblad02-06-2003
“Smachten in de telefoonhoorn” “Het strijktrio echoot haar woorden in onheilspellende klanken, soms pesterig, licht pizzicato, soms zwaarmoedig, net als de blik... LA VOIX HUMAINE NRC Handelsblad02-06-2003
“Strijkers bij het laatste telefoongesprek” “In de enscenering van Olivier Provily wordt Ria Marks door drie strijkers terzijde gestaan. Het ene moment... LA VOIX HUMAINE Het Parool02-06-2003
“Versmade minnares lijdt en verleidt aan de telefoon” “De drie musici bieden Marks mooi tegenspel; afwisselend lijkt de muziek te plagen, te troosten... LA VOIX HUMAINE de Volkskrant03-06-2003
“Telefoonsnoer als wurgkoord” “Mooi spel.” “Marks suggereert meer dan zij werkelijk laat zien. Die subtiliteit past bij een vrouw die vooral... LA VOIX HUMAINE De Telegraaf02-06-2003
Het gevoel van totale ontluistering “De muziek van Maarten Ornstein onderstreept en intensiveert de gevoelens van de vrouw - de onrust van het wachten, de duistere angsten, de... Susanne Lammers LA VOIX HUMAINE Leidsch Dagblad15-10-2003
“Meteen wanneer het stuk begint weten de drie acteurs perfect drie bejaarden neer te zetten.” “Een erg vermakelijke maar ook zeer aangrijpende... HAGEDISSENHUID Spits15-09-2003
Huiskamerleed zonder spruitjes “Scholten van Aschat is briljant in de korzelige, hulpeloze introvertheid die hij meegeeft aan zijn personage. Porgy Franssen, op zijn best als de... Peter Liefhebber HAGEDISSENHUID De Telegraaf08-09-2003
“Nachtmerrie van iedere veertiger wordt waar feestje.” “Met de opgelapte Franssen in een glansrol als iets te vieve bejaarde die zijn dagen... HAGEDISSENHUID Utrechts Nieuwsblad06-09-2003
“Verrukkelijk acteerwerk in sterk stuk” “Het is verrukkelijk om hem (Porgy Franssen) en die twee andere acteerkanonnen, Gijs Scholten van Aschat en Geert... HAGEDISSENHUID Alkmaarse Courant06-09-2003
Frisse grappen over oude mannetjes “Frisse tekst over oude mannetjes met verassende ingrediënten.” “Bij De la Parra zijn de zeventig-plussers geen verburgerlijkte fossielen.” “Vooral de onwelriekende... Wilfred Takken HAGEDISSENHUID NRC Handelsblad06-09-2003
“De dialogen zijn in één woord meesterlijk.” “De drie spelers plaatsen elke zin en elke mimiek met zo’n verbluffende trefzekerheid dat de... HAGEDISSENHUID Trouw15-09-2003
Orkater zorgt voor dynamisch en rusteloos muziektheater door Sanne Wiltink ‘Een overweldigend geheel van muziek, tekst, decor, kostuums en spel in anderhalf uur. (…) Hoe Mozart Casanova sloeg is geen...'} HOE MOZART CASANOVA SLOEG Spits05-04-2004
Uitbundig lustspel van liefde en desillusie door Hana Bobkova ‘Met Hoe Mozart Casanova Sloeg zoekt Orkater een verbinding tussen amusement en serieus theater. Het resultaat is een... HOE MOZART CASANOVA SLOEG Het Financieele Dagblad24-04-2004
Uit de Russische pers “Dit is nieuw en ander theater, en een voorstelling die aan alle kanten klopt. Prachtig in haar eenvoud, episch ondanks de aanwezigheid van...'} VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT 16-01-2014
Uit de Deense pers “Deafening Silence is circling around the relationship woman/man beautifully represented by Ria Marks and Titus Tiel Groenestege with grotesque gesture and smart physical... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT 16-01-2014
“Nederland is goed in mime. Dat blijkt duidelijk uit deze voorstelling. Met de kleinste middelen wordt er dus zonder tekst een prachtige wereld... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT Moose16-01-2014
“Met ‘Valse Wals – Bankstel – Zucht’ maken Marks&Groenestege hun werk toegankelijk voor een publiek dat liever in het comfortabele pluche van de... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT GPD04-04-2004
“Orkater etaleert briljant Drieluik” “Humor, subtiliteit, compacte visuele vondsten, tot in de perfectie uitgebalanceerde lichaamstaal(waarin vooral Ria Marks zich... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT De Telegraaf04-04-2004
“Orkater verbluft met bekemmend drieluik.” “Prachtig is de openingsscène, waarin een serveerster, bijna zonder hoop wachtend op de man... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT Delftsche Courant04-04-2004
8Weekly "Een charmante kleine voorstelling. Omdat ze feitelijk verstoken is van pretenties." "Vooral mooi is het contrast tussen de hersenspinsels van... '} HET PIANOMEER 16-01-2014
De Telegraaf "Dromerige dodenwake" "Tekst en muziek voegen zich naar elkaar in dit poëtische miniatuurtje, waarin de chronologie Percy's levensverhaal is losgelaten....p> '} HET PIANOMEER 24-09-2004
Haarlems Dagblad "Een sobere, ingetogen voorstelling" "Maria Barnas schreef een mooie, poëtische tekst, waarin hoogstaande sfeer af en toe prettig wordt onderbroken...p> '} HET PIANOMEER 18-09-2004
Liefdesduel om dichter-monster Shelley door Kester Freriks "In de reeks muziektheater voorstellingen van Orkater, (…), vormt Het Pianomeer de meest intieme." "De pianomuziek, gecomponeerd door Vincent van... '} HET PIANOMEER NRC Handelsblad17-09-2004
Aangenaam absurd liefdesdrama Barnas is intrigerende puzzel door Marian Buijs "Het is bewonderenswaardig hoe trefzeker de actrices dat zingen, meestal ook nog a capella. Met minimale pianobegeleiding vertolken ze de...p> '} HET PIANOMEER De Volkskrant18-09-2004
8Weekly "Het levert een mooi en passend beeld op: een haast zwijgende man achter zijn laptop waaruit hij geen teksten tevoorschijn tovert, maar fabelachtige.../p> '} IK 16-01-2014
Haarlems Dagblad "Flauberts wereld indringend vertolkt" "(...) Flauberts gedachten, fantasieën en verlangens worden uitgesproken door anderen. Dat leidt tot prachtige scènes. Erg mooi...> '} IK 30-10-2004
NRC Handelsblad "Meeslepend muziektheater over Flaubert" "Het was een goede zet van Lageveen en Witte om de liefdestragedie van Emma Bovary met...> '} IK 01-11-2004
Het Parool "Dwaaltocht door Flauberts brein" "De vaste cast kreeg versterking van Tamar van den Dop, Margôt Ros en Maartje Teussink. Drie...> '} IK 01-11-2004
Prachtige diagonaal voor drie vrouwen "(...) een wervelende vogelvlucht boven het Normandische dorpje Ry van het echtpaar Charles en Emma Bovary, boven de salons en bordelen van... '} IK Trouw01-11-2004
Het gezicht van de creativiteit door Esther Kleuver "De acteurs (...) zoeken op subtiele wijze de komische kant in hun rollen op zonder daarbij uit de bocht te... '} IK De Telegraaf01-11-2004
door Roos Tesselaar "Nooit eerder was het zó ma¡kkelijk om gedachten te lezen: regisseur Gijs de Lange heeft het beste in deze veelzijdige... '} IK Algemeen Dagblad30-10-2004
de Volkskrant "Gespletenheid Gustave Flaubert wervelend verbeeld" "(...) een vorm van montagetheater die er mag zijn." "Het ene moment..." '} IK 01-11-2004
On Stage "Maar als Porgy Franssen gaat vertellen, vult hij het hele podium. Zijn lijf is hoekig, maar tegelijkertijd gracieus, zijn mimiek is sterk en...> '} NOVECENTO 16-01-2014
Moose "Geweien voor de subtiele regie van Dirk Groeneveld en het spel." "Porgy Franssen laat zien waar toneel om draait. Geen..." '} NOVECENTO 16-01-2014
Deadline.nl "Novecento is een monoloog, moeilijk om je aandacht bij te houden, maar niet bij Orkater." "Verhalenverteller Porgy Franssen vertelt vloeiend.... '} NOVECENTO 16-01-2014
Spits "De verbeelding komt tot leven" "Het is een verhaal dat tot de verbeelding spreekt; ook de dik anderhalf uur durende.../p> '} NOVECENTO 30-08-2004
Porgy Franssen legt nadruk op schoonheid "Porgy legt nadruk op schoonheid" door Karin Veraart "Op toneel geen live-scheepsorkest zoals je misschien zou verwachten, maar een haast...p> '} NOVECENTO De Volkskrant30-08-2004
Poëtische monoloog van Porgy Franssen door Marco Weijers "De acteur van Orkater kan gerust zijn. Met de toneelmonoloog ‘Novecento – pianist der oceanen’ heeft hij iets moois in...'} NOVECENTO De Telegraaf30-08-2004
Het Parool "Porgy Franssen toont in deze voorstelling wederom dat hij een begiftigd acteur is naar wie je graag anderhalf uur luistert. Hij neemt een...} NOVECENTO 30-08-2004
Porgy Franssen, zilveren meesterverteller door Joke Dieben-Frerichs "Niet met de expressieve, imponerende, luidruchtige speelstijl die we zo goed van hem kennen, maar met ingetogen, soms zelfs tastend... '} NOVECENTO Haarlems Dagblad30-08-2004
Bij Van Warmerdam is de mens een wolf “De mens is een wolf in het universum van Van Warmerdam, als je even niet oplet, word je verscheurd.” “In het huis van... Margriet Prinssen DE VERSCHRIKKELIJKE MOEDER Haarlems Dagblad13-12-2004
Huiveren met taalvirtuoos Van Warmerdam ⭐️⭐️⭐️⭐️ “Multi-maker Alex van Warmerdam (...) houdt nu eenmaal van verhalen waar het bloederige bizarre vanaf druipt. Of deze horrorhumor nog niet verwarrend genoeg... Janny Eskes DE VERSCHRIKKELIJKE MOEDER Algemeen Dagblad01-12-2005