Drentse en Asser Courant ‘De Horde rijke toekomst’ Door M.M. Hoewel De Horde een overblijfsel van de theatervernieuwende... wangedachte 06-04-1981
Alkmaarse Courant ‘De wangedachte vraagt om antwoord’ Er zijn voorstellingen die het publiek óf schitterend óf helemaal niks vinden. Wangedachte van De... wangedachte 12-12-1984
De Waarheid ‘Hertejoch Zanker: theater a la Orkater’ Door Niek Vroom Hartverscheurende klanken uit saxofoon en... hertejoch zanker 27-11-1983
Haarlems Dagblad ‘Hertejoch Zanker of: waarheen zou de torenbouwer bouwen?’ Door Ko van Leeuwen Amsterdam –... hertejoch zanker 27-11-1983
De Waarheid ‘Mexicaanse Hond maakt prachtig muziektheater’ Door Fr.P. Na een lange reeks try-outs is... graniet 13-04-1982
Het Parool ‘Mooi, abstract totaaltheater’ Door H. van den Bergh De Mexicaanse Hond, een groep die... graniet 07-04-1982
De Nieuwe Krant De Horde in Schouwburg: absurd en crazy’ Arnhem – Een weinig optimistische kijk op de mens... ik mag zo graag eenvoudig stil 09-05-1982
Nieuwsblad van het Noorden ‘Een dag uit het leven van Heidelberg’ Door Eddy Determeyer ... original heidelberg 25-10-1982
Arnhemse Courant ‘In z’n ogenschijnlijke absurditeit is Original Heidelberg een harmonieus theaterstuk, waarmee Hauser nieuwe beloften doet aan het publiek.’ original heidelberg 07-10-1982
Algemeen Dagblad ‘Het is een fascinerend gezicht om al die ja-knikkende onderdelen feilloos hun werk te zien doen. Rob Hauser heeft er een plezierig in... original heidelberg 07-02-1982
NRC Handelsblad ‘Deze (grafische) visualisering van de muziek is zeer geslaagd en doet denken aan de industriële films van Joris Ivens.’ original heidelberg 07-02-1982
Trouw ‘Het meest opvallend aan de verklanking van Hausers schetsen was de ingelaste pauze, met een koffiejuffrouw en een serveerwagentje op de "werkvloer". (…)... original heidelberg 03-07-1982
De Telegraaf ‘Original Heidelberg is een uitstekend verzorgde en zeer toegankelijke voorstelling, die eens te meer bewijst dat de Orkater-groep van eertijds ongelooflijk veel talent... original heidelberg 02-07-1982
Trouw ‘Margie Smit en Dick Hauser hebben onder de vergezochte titel ’30 Man’ een in vele opzichten fraaie theaterproductie gemaakt, waarin een man-vrouwverhouding centraal... 30 man 01-02-1983
de Volkskrant ‘Mede dankzij de geslaagde regie (Hauser) is ’30 man’ een onderhoudend stuk, hoewel het begin weinig goeds belooft, met een danssolo van Smit... 30 man 28-01-1983
NRC Handelsblad ‘Het is beide makers meer om de vorm dan om de inhoud te doen en dertig kleine poppetjes in een overigens leeg landschap... 30 man 26-01-1983
De Telegraaf ‘Eigenlijk heeft deze voorstelling alles in zich wat een toeschouwer zich kan wensen: een fantastische vormgeving, muziek die een prachtige sfeertekening geeft, prima... ballast 16-06-1983
De Tijd ‘Voor het eerst sinds lang staat de naam Orkater niet meer gelijk aan lovende kritieken. Reden: de jongste productie, de opera Ballast. (…)... ballast 21-05-1983
Algemeen Dagblad ‘Tegen een schitterend decor van staal, plastic en geraffineerde trapconstructies zingen de Orkater-leden uit volle borst met elektrisch versterkte stemmen. Er is tegelijkertijd... ballast 21-04-1983
NRC Handelsblad ‘De zangprestaties waren over het algemeen goed (…) en de ijzingwekkende messcherpe hoge noten van Karstine Hovingh maken Ballast, naast die muziek van... ballast 21-04-1983
Binnenhof ‘Als je de voorstelling ontleedt en de losse elementen op hun kwaliteit toetst, blijft er weinig over. Het merkwaardige is dat het geheel... ballast 25-04-1983
Utrechts Nieuwsblad ‘De beknoptheid van het acteerwerk bewijst de geconcentreerde zeggingskracht van deze voorstelling. Het evenwicht is perfect. De muziek neemt de tijd om de... yusa 14-10-1983
De Telegraaf ‘Een simpele geschiedenis die maar amper psychologisch wordt uitgediept, maar die door het verrassend overtuigende spel van alle vijf acteurs zeer realistisch overkomt.... yusa 03-10-1983
de Volkskrant ‘De drie spelers met spreektekst kwijten zich voorbeeldig van hun taak maar zij kunnen, evenals Van der Poll en Van Rosmalen, ook op... yusa 01-10-1983
NRC Handelsblad ‘De functie van de muziek, een verrassende mengeling van ernst en grap, is velerlei. Ze geeft gezongen commentaar, ironiseert met Japanse klankjes dramatische... yusa 30-09-1983
Haarlems Dagblad ‘Die voorstelling is eigenlijk een compositie van beelden die in hun stilte veelzeggend zijn. Al het haperende werk dat ik nog zag... kopzeer aan die waanzee 07-12-1983
De Nieuwe Krant Het soloprogramma ‘Kopzeer aan die waanzee’ van Jim van der Woude is eigenlijk met niets te vergelijken. En als het dan moet (wat... kopzeer aan die waanzee 10-01-1984
Trouw ‘Wet van Luisman is leuk theater’ ‘Wie De Mexicaanse Hond een beetje gevolgd heeft, weet wat hem te wachten staat.... de wet van luisman 17-03-1984
de Volkskrant ‘Wet van Luisman absurd en onvoorspelbaar theater’ ‘In verrassende dialogen en vaak voortreffelijke visuele vondsten komen allerlei zaken aan de... de wet van luisman 16-03-1984
Het Vrije Volk ‘Mexicaanse Hond fantastisch’ ‘De Wet van Luisman is een sterke en hechte voorstelling, waarin luchtige humor en bitter cynisme elkaar... de wet van luisman 16-03-1984
Hannoversche Allgemeine Zeitung ‘Der Zeitgeist der ausgehenden zwanziger Jahre wird zum universellen Spiegel für einen zeitlosen Konflikt…’ paniek in berlijn 14-01-2014
Neue Presse Hannover ‘Als hätte Kurt Schwitters Regie geführt: mit Witz und Ironie sowie schauspielerischer und musikalischer Präzision feierte Orkater dadaistisch den Weltuntergang… eini gelungene Einheit... paniek in berlijn 14-01-2014
De Telegraaf ‘Orkater heeft de techniek (van muziektheater) in z’n vingers, het weet de wisselingen tussen tekst en muzikale momenten moeiteloos te overbruggen en heeft... paniek in berlijn 14-01-2014
Algemeen Dagblad ‘Het stuk wordt met een grote knipoog gespeeld, (...) de zes uitvoerenden musiceren, zingen en acteren met aanstekelijk enthousiasme en zeer gedisciplineerd. (...)... paniek in berlijn 04-05-1985
de Volkskrant ‘In een schitterend decor (...) wordt dikwijls op een adembenemende wijze een voorstelling opgebouwd die boordevol schitterende, naar de jaren twintig en dertig... paniek in berlijn 04-05-1985
Trouw ‘Het samenvoegen van al deze persoonlijkheden en talenten levert een bruisende cocktail op; een verfrissende opkikker in dit tot nu toe nogal matte... paniek in berlijn 04-05-1985
NRC Handelsblad ‘De personages zijn innerlijk verscheurd; hun enige houvast is de ironie. Paniek in Berlijn demonstreert dat de angst voor de ondergang van de... paniek in berlijn 03-05-1985
Het Parool Zeemeermin zorgt voor veel kijkplezier ‘De aanpak van Orkater voor de Kleine Zeemeermin komt neer op een uniek samenspel tussen fictie... de kleine zeemeermin 23-01-1986
De Telegraaf ‘Andersens sprookje in levende kijkdoos’ ‘De kleine Zeemeermin is zo een ongecompliceerd toneelsprookje geworden, waarin Loes Luca sterk voor de dag... de kleine zeemeermin 24-01-1986
de Volkskrant Loes Luca speelt de zeemeermin met verve; ze weet als weinig actrices een levendige speelstijl te combineren met trefzekere zang. Soms gevoelig, vaak... de kleine zeemeermin 24-01-1986
NRC Handelsblad ‘Onnozele kinderen vol weemoed bij Mexicaanse Hond’ ‘De toon van de voorstelling is kinderlijk naïef en daarom heel grappig, maar... onnozele kinderen 20-04-1986
De Telegraaf ‘Onnozele kinderen vol raffinement’ ‘Voorstellingen van De Mexicaanse Hond hebben de hinderlijke neiging zich te onttrekken aan een behoorlijke beschrijving.... onnozele kinderen 21-04-1986
Trouw ‘Geraffineerde humor van de gebroeders Warmerdam’ ‘Dat De Mexicaanse Hond bijzonder is, daar bestaat weinig twijfel over. De broers Van... onnozele kinderen 19-04-1986
Het Financieel Dagblad ‘Er zit een brok vitaliteit in de mensen onder het Melkwoud en dat maakt van deze compositie vol stemmen en instrumenten een pakkende... onder het melkwoud 14-01-2014
De Telegraaf ‘Orkater heeft een fantasievolle dromensymfonie gemaakt van prachtige stemmen en muziek op de ontroerende en vaak ook zo grappige tekten van Dylan Thomas.... onder het melkwoud 14-01-2014
Trouw Muziektheater, muzikantentheater, muzikale satire, een theatraal concert: Onder het Melkwoud neemt bij Orkater diverse wendingen met een grote, maar weinig fraai geschilderde hommage... onder het melkwoud 24-03-1987
de Volkskrant ‘Het is haast onvermijdelijk dat de muziek van de woorden bij zo veel instrumentale muziek in de verdrukking raakt. Ondanks de zorgvuldige orkestratie.... onder het melkwoud 23-03-1987
Winschoter Courant ‘De voorstelling – heel compact gehouden, zonder pauze – bestaat uit een aantal min of meer losstaande situaties, met als rode draad de... parking 03-12-1987
Nieuwsblad van het Noorden ‘Absurde kolder in een bijwijlen adembenemend tempo gebracht (Luca) of met een aplomb, waarvoor je onherroepelijk plat gaat. Deze spelkwaliteiten vormen de grootste... parking 03-12-1987