Theater Journaal "Via Berlin, het gezelschap van actrice Dagmar Slagmolen en muzikante Rosa Arnold die onder de vlag van Orkater/De Nieuwkomers werken, brengt op Oerol... '} EEN MOND VOL ZAND 14-01-2014
Leeuwarder Courant "Voor veel Oerol-bezoekers hét hoogtepunt van het festival." Mannentranen bij Afgaans vaderdrama'} EEN MOND VOL ZAND 14-01-2014
NOS Radio 1 Journaal "een Oerol-voorstelling die jaren in de herinnering zal blijven. Zo moet het: een sterk gegeven, goed uitgewerkt, pakkend gespeeld en gemusiceerd, zonder dat... '} EEN MOND VOL ZAND 14-01-2014
Haarlems Dagblad ‘Eerste popgroep met theatereffecten’ Door Cees Straus Na vruchtbare pogingen van de Instant Composers Pool, om vanuit...ter. '} Op Avontuur 08-03-1974
Leeuwarder Courant ‘Knappe, dwaze show van ongewoon ensemble’ Door Sytse Jan van der Molen Men kan niet zeggen dat...bsp; '} Op Avontuur 29-11-1974
Dagblad Graafschapbode ‘Het jeugdige publiek liet verstek gaan. Niet aardig tegenover leeftijdsgenoten die blijk geven met een dosis intelligentie en een merkbaar offer aan transpiratie...} Famous Artists 14-01-2014
Kennemer Dagblad ‘De show zit goed in elkaar en maakt in vergelijking tot “Op Avontuur” een vrij hecht doortimmerde indruk. Hauser Orkater heeft haar tweede...'} Famous Artists 14-01-2014
Haarlems Dagblad ‘De muziek is nu beter geïntegreerd; vormt een wezenlijk onderdeel van de sketches. De volgorde muziek-sketch-muziek-sketch is daarmee doorbroken, het geheel is consistenter} Famous Artists 14-01-2014
Het Parool ‘De groep bestaat uit een stel sympathieke lefgozers die het middelbare schoolleven compleet met snackbars en feestjes als hun blijvende voedingsbodem bezingen.’ ...'} Famous Artists 14-01-2014
de Volkskrant ‘Waar gaat het deze keer om?’ ‘De famous artists zijn te vinden op de kermis.’ ‘Daar heb je de... '} Famous Artists 14-01-2014
Leeuwarder Courant ‘Hauser Orkater: ongewoon, knap.’ ‘De gekste dingen werden in een adembenemend tempo en met een verbluffende souplesse en uitgekiende dynamiek op...'} Famous Artists 14-01-2014
NRC Handelsblad ‘Er zit meer structuur in het programma en opmerkelijk is dat er erg veel zorg is besteed aan het totaalbeeld.’ ‘De nummers zijn... '} Famous Artists 14-01-2014
Het Parool ‘Waardevolle bijdrage aan het hedendaagse muziektheater’ Door Pieter Vrijman Gezamenlijk hebben de leden van de groep vorm... '} ‘t Vermoeden 06-05-1977
de Volkskrant ‘Het Vermoeden steunt op Absurdisme’ Door Ruud Gortzak Peer Mascini, een prima acteur met een welluide stem... '} ‘t Vermoeden 05-05-1977
Trouw ‘Fantasie en episch bedrog in Zie de mannen vallen’ Door Dirkje Houtman Een man komt op, zeult... '} 25-05-1979
Het Parool ‘Prachtig theater’ Door H. van den Bergh Hauser Orkater is weer grandioos, nee – eigenlijk beter dan...br /> '} 23-05-1979
Goudse Courant “De landmeters maken in ‘Broers’ alles anders “ Rotterdam – Soms komen er ineens landmeters. Dat zijn mannen met... '} broers 27-01-1981
Drentse en Asser Courant ‘De Horde rijke toekomst’ Door M.M. Hoewel De Horde een overblijfsel van de theatervernieuwende groep Hauser Orkater,...op. '} wangedachte 06-04-1981
Alkmaarse Courant ‘De wangedachte vraagt om antwoord’ Er zijn voorstellingen die het publiek óf schitterend óf helemaal niks vinden. Wangedachte van De... '} wangedachte 12-12-1984
De Waarheid ‘Hertejoch Zanker: theater a la Orkater’ Door Niek Vroom Hartverscheurende klanken uit saxofoon en trompet, uit een...p; '} hertejoch zanker 27-11-1983
Haarlems Dagblad ‘Hertejoch Zanker of: waarheen zou de torenbouwer bouwen?’ Door Ko van Leeuwen Amsterdam – Holle verre kinderstemmen.../> 1983 '} hertejoch zanker 27-11-1983
De Waarheid ‘Mexicaanse Hond maakt prachtig muziektheater’ Door Fr.P. Na een lange reeks try-outs is vorige week Graniet, een... '} graniet 13-04-1982
Het Parool ‘Mooi, abstract totaaltheater’ Door H. van den Bergh De Mexicaanse Hond, een groep die een eigen soort... '} graniet 07-04-1982
De Nieuwe Krant De Horde in Schouwburg: absurd en crazy’ Arnhem – Een weinig optimistische kijk op de mens heeft ‘De.... '} ik mag zo graag eenvoudig stil 09-05-1982
Nieuwsblad van het Noorden ‘Een dag uit het leven van Heidelberg’ Door Eddy Determeyer Toen de gebroeders... '} original heidelberg 25-10-1982
Arnhemse Courant ‘In z’n ogenschijnlijke absurditeit is Original Heidelberg een harmonieus theaterstuk, waarmee Hauser nieuwe beloften doet aan het publiek.’} original heidelberg 07-10-1982
Algemeen Dagblad ‘Het is een fascinerend gezicht om al die ja-knikkende onderdelen feilloos hun werk te zien doen. Rob Hauser heeft er een plezierig in...'} original heidelberg 07-02-1982
NRC Handelsblad ‘Deze (grafische) visualisering van de muziek is zeer geslaagd en doet denken aan de industriële films van Joris Ivens.’} original heidelberg 07-02-1982
Trouw ‘Het meest opvallend aan de verklanking van Hausers schetsen was de ingelaste pauze, met een koffiejuffrouw en een serveerwagentje op de "werkvloer". (…)...'} original heidelberg 03-07-1982
De Telegraaf ‘Original Heidelberg is een uitstekend verzorgde en zeer toegankelijke voorstelling, die eens te meer bewijst dat de Orkater-groep van eertijds ongelooflijk veel talent...'} original heidelberg 02-07-1982
Trouw ‘Margie Smit en Dick Hauser hebben onder de vergezochte titel ’30 Man’ een in vele opzichten fraaie theaterproductie gemaakt, waarin een man-vrouwverhouding centraal} 30 man 01-02-1983
de Volkskrant ‘Mede dankzij de geslaagde regie (Hauser) is ’30 man’ een onderhoudend stuk, hoewel het begin weinig goeds belooft, met een danssolo van Smit...'} 30 man 28-01-1983
NRC Handelsblad ‘Het is beide makers meer om de vorm dan om de inhoud te doen en dertig kleine poppetjes in een overigens leeg landschap...'} 30 man 26-01-1983
De Telegraaf ‘Eigenlijk heeft deze voorstelling alles in zich wat een toeschouwer zich kan wensen: een fantastische vormgeving, muziek die een prachtige sfeertekening geeft, prima...} ballast 16-06-1983
De Tijd ‘Voor het eerst sinds lang staat de naam Orkater niet meer gelijk aan lovende kritieken. Reden: de jongste productie, de opera Ballast. (…)...'} ballast 21-05-1983
Algemeen Dagblad ‘Tegen een schitterend decor van staal, plastic en geraffineerde trapconstructies zingen de Orkater-leden uit volle borst met elektrisch versterkte stemmen. Er is tegelijkertijd...'} ballast 21-04-1983
NRC Handelsblad ‘De zangprestaties waren over het algemeen goed (…) en de ijzingwekkende messcherpe hoge noten van Karstine Hovingh maken Ballast, naast die muziek van...'} ballast 21-04-1983
Binnenhof ‘Als je de voorstelling ontleedt en de losse elementen op hun kwaliteit toetst, blijft er weinig over. Het merkwaardige is dat het geheel...'} ballast 25-04-1983
Utrechts Nieuwsblad ‘De beknoptheid van het acteerwerk bewijst de geconcentreerde zeggingskracht van deze voorstelling. Het evenwicht is perfect. De muziek neemt de tijd om de...} yusa 14-10-1983
De Telegraaf ‘Een simpele geschiedenis die maar amper psychologisch wordt uitgediept, maar die door het verrassend overtuigende spel van alle vijf acteurs zeer realistisch overkomt....'} yusa 03-10-1983
de Volkskrant ‘De drie spelers met spreektekst kwijten zich voorbeeldig van hun taak maar zij kunnen, evenals Van der Poll en Van Rosmalen, ook op...'} yusa 01-10-1983
NRC Handelsblad ‘De functie van de muziek, een verrassende mengeling van ernst en grap, is velerlei. Ze geeft gezongen commentaar, ironiseert met Japanse klankjes dramatische...'} yusa 30-09-1983
Haarlems Dagblad ‘Die voorstelling is eigenlijk een compositie van beelden die in hun stilte veelzeggend zijn. Al het haperende werk dat ik nog zag tijdens... '} kopzeer aan die waanzee 07-12-1983
De Nieuwe Krant Het soloprogramma ‘Kopzeer aan die waanzee’ van Jim van der Woude is eigenlijk met niets te vergelijken. En als het dan moet (wat...nbsp; '} kopzeer aan die waanzee 10-01-1984
Trouw ‘Wet van Luisman is leuk theater’ ‘Wie De Mexicaanse Hond een beetje gevolgd heeft, weet wat hem te wachten staat. Veel... '} de wet van luisman 17-03-1984
de Volkskrant ‘Wet van Luisman absurd en onvoorspelbaar theater’ ‘In verrassende dialogen en vaak voortreffelijke visuele vondsten komen allerlei zaken aan de orde.... '} de wet van luisman 16-03-1984
Het Vrije Volk ‘Mexicaanse Hond fantastisch’ ‘De Wet van Luisman is een sterke en hechte voorstelling, waarin luchtige humor en bitter cynisme elkaar afwisselen.’ '} de wet van luisman 16-03-1984
Hannoversche Allgemeine Zeitung ‘Der Zeitgeist der ausgehenden zwanziger Jahre wird zum universellen Spiegel für einen zeitlosen Konflikt...’ '} paniek in berlijn 14-01-2014
Neue Presse Hannover ‘Als hätte Kurt Schwitters Regie geführt: mit Witz und Ironie sowie schauspielerischer und musikalischer Präzision feierte Orkater dadaistisch den Weltuntergang... eini gelungene Einheit...'} paniek in berlijn 14-01-2014