Algemeen Dagblad ‘Het is een fascinerend gezicht om al die ja-knikkende onderdelen feilloos hun werk te zien doen. Rob Hauser heeft er een plezierig in...'} original heidelberg 07-02-1982
NRC Handelsblad ‘Deze (grafische) visualisering van de muziek is zeer geslaagd en doet denken aan de industriële films van Joris Ivens.’} original heidelberg 07-02-1982
Trouw ‘Het meest opvallend aan de verklanking van Hausers schetsen was de ingelaste pauze, met een koffiejuffrouw en een serveerwagentje op de "werkvloer". (…)...'} original heidelberg 03-07-1982
De Telegraaf ‘Original Heidelberg is een uitstekend verzorgde en zeer toegankelijke voorstelling, die eens te meer bewijst dat de Orkater-groep van eertijds ongelooflijk veel talent...'} original heidelberg 02-07-1982
Trouw ‘Margie Smit en Dick Hauser hebben onder de vergezochte titel ’30 Man’ een in vele opzichten fraaie theaterproductie gemaakt, waarin een man-vrouwverhouding centraal} 30 man 01-02-1983
de Volkskrant ‘Mede dankzij de geslaagde regie (Hauser) is ’30 man’ een onderhoudend stuk, hoewel het begin weinig goeds belooft, met een danssolo van Smit...'} 30 man 28-01-1983
NRC Handelsblad ‘Het is beide makers meer om de vorm dan om de inhoud te doen en dertig kleine poppetjes in een overigens leeg landschap...'} 30 man 26-01-1983
De Telegraaf ‘Eigenlijk heeft deze voorstelling alles in zich wat een toeschouwer zich kan wensen: een fantastische vormgeving, muziek die een prachtige sfeertekening geeft, prima...} ballast 16-06-1983
De Tijd ‘Voor het eerst sinds lang staat de naam Orkater niet meer gelijk aan lovende kritieken. Reden: de jongste productie, de opera Ballast. (…)...'} ballast 21-05-1983
Algemeen Dagblad ‘Tegen een schitterend decor van staal, plastic en geraffineerde trapconstructies zingen de Orkater-leden uit volle borst met elektrisch versterkte stemmen. Er is tegelijkertijd...'} ballast 21-04-1983
NRC Handelsblad ‘De zangprestaties waren over het algemeen goed (…) en de ijzingwekkende messcherpe hoge noten van Karstine Hovingh maken Ballast, naast die muziek van...'} ballast 21-04-1983
Binnenhof ‘Als je de voorstelling ontleedt en de losse elementen op hun kwaliteit toetst, blijft er weinig over. Het merkwaardige is dat het geheel...'} ballast 25-04-1983
Utrechts Nieuwsblad ‘De beknoptheid van het acteerwerk bewijst de geconcentreerde zeggingskracht van deze voorstelling. Het evenwicht is perfect. De muziek neemt de tijd om de...} yusa 14-10-1983
De Telegraaf ‘Een simpele geschiedenis die maar amper psychologisch wordt uitgediept, maar die door het verrassend overtuigende spel van alle vijf acteurs zeer realistisch overkomt....'} yusa 03-10-1983
de Volkskrant ‘De drie spelers met spreektekst kwijten zich voorbeeldig van hun taak maar zij kunnen, evenals Van der Poll en Van Rosmalen, ook op...'} yusa 01-10-1983
NRC Handelsblad ‘De functie van de muziek, een verrassende mengeling van ernst en grap, is velerlei. Ze geeft gezongen commentaar, ironiseert met Japanse klankjes dramatische...'} yusa 30-09-1983
Haarlems Dagblad ‘Die voorstelling is eigenlijk een compositie van beelden die in hun stilte veelzeggend zijn. Al het haperende werk dat ik nog zag tijdens... '} kopzeer aan die waanzee 07-12-1983
De Nieuwe Krant Het soloprogramma ‘Kopzeer aan die waanzee’ van Jim van der Woude is eigenlijk met niets te vergelijken. En als het dan moet (wat...nbsp; '} kopzeer aan die waanzee 10-01-1984
Trouw ‘Wet van Luisman is leuk theater’ ‘Wie De Mexicaanse Hond een beetje gevolgd heeft, weet wat hem te wachten staat. Veel... '} de wet van luisman 17-03-1984
de Volkskrant ‘Wet van Luisman absurd en onvoorspelbaar theater’ ‘In verrassende dialogen en vaak voortreffelijke visuele vondsten komen allerlei zaken aan de orde.... '} de wet van luisman 16-03-1984
Het Vrije Volk ‘Mexicaanse Hond fantastisch’ ‘De Wet van Luisman is een sterke en hechte voorstelling, waarin luchtige humor en bitter cynisme elkaar afwisselen.’ '} de wet van luisman 16-03-1984
Hannoversche Allgemeine Zeitung ‘Der Zeitgeist der ausgehenden zwanziger Jahre wird zum universellen Spiegel für einen zeitlosen Konflikt...’ '} paniek in berlijn 14-01-2014
Neue Presse Hannover ‘Als hätte Kurt Schwitters Regie geführt: mit Witz und Ironie sowie schauspielerischer und musikalischer Präzision feierte Orkater dadaistisch den Weltuntergang... eini gelungene Einheit...'} paniek in berlijn 14-01-2014
De Telegraaf ‘Orkater heeft de techniek (van muziektheater) in z’n vingers, het weet de wisselingen tussen tekst en muzikale momenten moeiteloos te overbruggen en heeft...'} paniek in berlijn 14-01-2014
Algemeen Dagblad ‘Het stuk wordt met een grote knipoog gespeeld, (...) de zes uitvoerenden musiceren, zingen en acteren met aanstekelijk enthousiasme en zeer gedisciplineerd. (...)...'} paniek in berlijn 04-05-1985
de Volkskrant ‘In een schitterend decor (...) wordt dikwijls op een adembenemende wijze een voorstelling opgebouwd die boordevol schitterende, naar de jaren twintig en dertig...'} paniek in berlijn 04-05-1985
Trouw ‘Het samenvoegen van al deze persoonlijkheden en talenten levert een bruisende cocktail op; een verfrissende opkikker in dit tot nu toe nogal matte...'} paniek in berlijn 04-05-1985
NRC Handelsblad ‘De personages zijn innerlijk verscheurd; hun enige houvast is de ironie. Paniek in Berlijn demonstreert dat de angst voor de ondergang van de...'} paniek in berlijn 03-05-1985
Het Parool Zeemeermin zorgt voor veel kijkplezier ‘De aanpak van Orkater voor de Kleine Zeemeermin komt neer op een uniek samenspel tussen fictie... '} de kleine zeemeermin 23-01-1986
De Telegraaf ‘Andersens sprookje in levende kijkdoos’ ‘De kleine Zeemeermin is zo een ongecompliceerd toneelsprookje geworden, waarin Loes Luca sterk voor de dag...'} de kleine zeemeermin 24-01-1986
de Volkskrant Loes Luca speelt de zeemeermin met verve; ze weet als weinig actrices een levendige speelstijl te combineren met trefzekere zang. Soms gevoelig, vaak...'} de kleine zeemeermin 24-01-1986
NRC Handelsblad ‘Onnozele kinderen vol weemoed bij Mexicaanse Hond’ ‘De toon van de voorstelling is kinderlijk naïef en daarom heel grappig, maar zoals... '} onnozele kinderen 20-04-1986
De Telegraaf ‘Onnozele kinderen vol raffinement’ ‘Voorstellingen van De Mexicaanse Hond hebben de hinderlijke neiging zich te onttrekken aan een behoorlijke beschrijving. Als... '} onnozele kinderen 21-04-1986
Trouw ‘Geraffineerde humor van de gebroeders Warmerdam’ ‘Dat De Mexicaanse Hond bijzonder is, daar bestaat weinig twijfel over. De broers Van Warmerdam...> '} onnozele kinderen 19-04-1986
Het Financieel Dagblad ‘Er zit een brok vitaliteit in de mensen onder het Melkwoud en dat maakt van deze compositie vol stemmen en instrumenten een pakkende...'} onder het melkwoud 14-01-2014
De Telegraaf ‘Orkater heeft een fantasievolle dromensymfonie gemaakt van prachtige stemmen en muziek op de ontroerende en vaak ook zo grappige tekten van Dylan Thomas....'} onder het melkwoud 14-01-2014
Trouw Muziektheater, muzikantentheater, muzikale satire, een theatraal concert: Onder het Melkwoud neemt bij Orkater diverse wendingen met een grote, maar weinig fraai geschilderde hommage...'} onder het melkwoud 24-03-1987
de Volkskrant ‘Het is haast onvermijdelijk dat de muziek van de woorden bij zo veel instrumentale muziek in de verdrukking raakt. Ondanks de zorgvuldige orkestratie....'} onder het melkwoud 23-03-1987
Winschoter Courant ‘De voorstelling – heel compact gehouden, zonder pauze – bestaat uit een aantal min of meer losstaande situaties, met als rode draad de...'} parking 03-12-1987
Nieuwsblad van het Noorden ‘Absurde kolder in een bijwijlen adembenemend tempo gebracht (Luca) of met een aplomb, waarvoor je onherroepelijk plat gaat. Deze spelkwaliteiten vormen de grootste...'} parking 03-12-1987
Het Parool ‘Het aanduiden van een productie, waaraan dames van dit kaliber meedoen is hachelijk. Gereedhangende stempels met opschriften zoals cabaret, toneel, muziektheater, kunnen worden...'} parking 27-11-1987
Algemeen Dagblad ‘Deze door Jurriën Rood en Gerard Thoolen begeleide voorstelling, met mooie sfeermuziek van Gerard Atema, kan de zoveelste Orkater-hit worden. Heerlijk toneel!’...'} parking 16-11-1987
Haarlems Dagblad ‘Ongebreidelde fantasie in Parking... Luca en Zuiderhoek zijn een opmerkelijk duo.’ '} parking 11-11-1987
Algemeen Dagblad ‘De Leugenbroeders is een fraai aangeklede, muzikaal mooie voorstelling vol weemoed en agressie. De teksten van Alex van Warmerdam hebben nog steeds niets...} de leugenbroeders 25-01-1988
Haarlems Dagblad 'Een imposante voorstelling, ‘waarin visuele effecten, een uitgekiende belichting, grotesk-theatrale muziek en verrassend-cabareteske teksten naadloos aaneensluiten. In de zorgvuldige beheersing en dosering van...'} de leugenbroeders 18-01-1988
Leidsch Dagblad ‘De scènes, aaneenschakelingen van ontwapenende naive humor vol speelse dubbele bodempjes, steunen behalve op een speltehchiek (en een dictie!) zoals we die bij...'} de leugenbroeders 18-01-1988
Trouw ‘Misschien is het meest in het oog springende kenmerk van de Mexicaanse hond wel de naïeve humor die altijd genade kent, nooit ten...'} de leugenbroeders 18-01-1988
De Telegraaf ‘Zelden zag ik een zo compact geconstrueerd geheel. Alles is afgewogen en geperfectioneerd. Er is niets te veel of te weinig aan effecten...'} de leugenbroeders 18-01-1988