Binnenhof ‘Als je de voorstelling ontleedt en de losse elementen op hun kwaliteit toetst, blijft er weinig over. Het merkwaardige is dat het geheel...'} ballast 25-04-1983
Utrechts Nieuwsblad ‘De beknoptheid van het acteerwerk bewijst de geconcentreerde zeggingskracht van deze voorstelling. Het evenwicht is perfect. De muziek neemt de tijd om de...} yusa 14-10-1983
De Telegraaf ‘Een simpele geschiedenis die maar amper psychologisch wordt uitgediept, maar die door het verrassend overtuigende spel van alle vijf acteurs zeer realistisch overkomt....'} yusa 03-10-1983
de Volkskrant ‘De drie spelers met spreektekst kwijten zich voorbeeldig van hun taak maar zij kunnen, evenals Van der Poll en Van Rosmalen, ook op...'} yusa 01-10-1983
NRC Handelsblad ‘De functie van de muziek, een verrassende mengeling van ernst en grap, is velerlei. Ze geeft gezongen commentaar, ironiseert met Japanse klankjes dramatische...'} yusa 30-09-1983
Haarlems Dagblad ‘Die voorstelling is eigenlijk een compositie van beelden die in hun stilte veelzeggend zijn. Al het haperende werk dat ik nog zag tijdens... '} kopzeer aan die waanzee 07-12-1983
De Nieuwe Krant Het soloprogramma ‘Kopzeer aan die waanzee’ van Jim van der Woude is eigenlijk met niets te vergelijken. En als het dan moet (wat...nbsp; '} kopzeer aan die waanzee 10-01-1984
Trouw ‘Wet van Luisman is leuk theater’ ‘Wie De Mexicaanse Hond een beetje gevolgd heeft, weet wat hem te wachten staat. Veel... '} de wet van luisman 17-03-1984
de Volkskrant ‘Wet van Luisman absurd en onvoorspelbaar theater’ ‘In verrassende dialogen en vaak voortreffelijke visuele vondsten komen allerlei zaken aan de orde.... '} de wet van luisman 16-03-1984
Het Vrije Volk ‘Mexicaanse Hond fantastisch’ ‘De Wet van Luisman is een sterke en hechte voorstelling, waarin luchtige humor en bitter cynisme elkaar afwisselen.’ '} de wet van luisman 16-03-1984
Hannoversche Allgemeine Zeitung ‘Der Zeitgeist der ausgehenden zwanziger Jahre wird zum universellen Spiegel für einen zeitlosen Konflikt...’ '} paniek in berlijn 14-01-2014
Neue Presse Hannover ‘Als hätte Kurt Schwitters Regie geführt: mit Witz und Ironie sowie schauspielerischer und musikalischer Präzision feierte Orkater dadaistisch den Weltuntergang... eini gelungene Einheit...'} paniek in berlijn 14-01-2014
De Telegraaf ‘Orkater heeft de techniek (van muziektheater) in z’n vingers, het weet de wisselingen tussen tekst en muzikale momenten moeiteloos te overbruggen en heeft...'} paniek in berlijn 14-01-2014
Algemeen Dagblad ‘Het stuk wordt met een grote knipoog gespeeld, (...) de zes uitvoerenden musiceren, zingen en acteren met aanstekelijk enthousiasme en zeer gedisciplineerd. (...)...'} paniek in berlijn 04-05-1985
de Volkskrant ‘In een schitterend decor (...) wordt dikwijls op een adembenemende wijze een voorstelling opgebouwd die boordevol schitterende, naar de jaren twintig en dertig...'} paniek in berlijn 04-05-1985
Trouw ‘Het samenvoegen van al deze persoonlijkheden en talenten levert een bruisende cocktail op; een verfrissende opkikker in dit tot nu toe nogal matte...'} paniek in berlijn 04-05-1985
NRC Handelsblad ‘De personages zijn innerlijk verscheurd; hun enige houvast is de ironie. Paniek in Berlijn demonstreert dat de angst voor de ondergang van de...'} paniek in berlijn 03-05-1985
Het Parool Zeemeermin zorgt voor veel kijkplezier ‘De aanpak van Orkater voor de Kleine Zeemeermin komt neer op een uniek samenspel tussen fictie... '} de kleine zeemeermin 23-01-1986
De Telegraaf ‘Andersens sprookje in levende kijkdoos’ ‘De kleine Zeemeermin is zo een ongecompliceerd toneelsprookje geworden, waarin Loes Luca sterk voor de dag...'} de kleine zeemeermin 24-01-1986
de Volkskrant Loes Luca speelt de zeemeermin met verve; ze weet als weinig actrices een levendige speelstijl te combineren met trefzekere zang. Soms gevoelig, vaak...'} de kleine zeemeermin 24-01-1986
NRC Handelsblad ‘Onnozele kinderen vol weemoed bij Mexicaanse Hond’ ‘De toon van de voorstelling is kinderlijk naïef en daarom heel grappig, maar zoals... '} onnozele kinderen 20-04-1986
De Telegraaf ‘Onnozele kinderen vol raffinement’ ‘Voorstellingen van De Mexicaanse Hond hebben de hinderlijke neiging zich te onttrekken aan een behoorlijke beschrijving. Als... '} onnozele kinderen 21-04-1986
Trouw ‘Geraffineerde humor van de gebroeders Warmerdam’ ‘Dat De Mexicaanse Hond bijzonder is, daar bestaat weinig twijfel over. De broers Van Warmerdam...> '} onnozele kinderen 19-04-1986
Het Financieel Dagblad ‘Er zit een brok vitaliteit in de mensen onder het Melkwoud en dat maakt van deze compositie vol stemmen en instrumenten een pakkende...'} onder het melkwoud 14-01-2014
De Telegraaf ‘Orkater heeft een fantasievolle dromensymfonie gemaakt van prachtige stemmen en muziek op de ontroerende en vaak ook zo grappige tekten van Dylan Thomas....'} onder het melkwoud 14-01-2014
Trouw Muziektheater, muzikantentheater, muzikale satire, een theatraal concert: Onder het Melkwoud neemt bij Orkater diverse wendingen met een grote, maar weinig fraai geschilderde hommage...'} onder het melkwoud 24-03-1987
de Volkskrant ‘Het is haast onvermijdelijk dat de muziek van de woorden bij zo veel instrumentale muziek in de verdrukking raakt. Ondanks de zorgvuldige orkestratie....'} onder het melkwoud 23-03-1987
Winschoter Courant ‘De voorstelling – heel compact gehouden, zonder pauze – bestaat uit een aantal min of meer losstaande situaties, met als rode draad de...'} parking 03-12-1987
Nieuwsblad van het Noorden ‘Absurde kolder in een bijwijlen adembenemend tempo gebracht (Luca) of met een aplomb, waarvoor je onherroepelijk plat gaat. Deze spelkwaliteiten vormen de grootste...'} parking 03-12-1987
Het Parool ‘Het aanduiden van een productie, waaraan dames van dit kaliber meedoen is hachelijk. Gereedhangende stempels met opschriften zoals cabaret, toneel, muziektheater, kunnen worden...'} parking 27-11-1987
Algemeen Dagblad ‘Deze door Jurriën Rood en Gerard Thoolen begeleide voorstelling, met mooie sfeermuziek van Gerard Atema, kan de zoveelste Orkater-hit worden. Heerlijk toneel!’...'} parking 16-11-1987
Haarlems Dagblad ‘Ongebreidelde fantasie in Parking... Luca en Zuiderhoek zijn een opmerkelijk duo.’ '} parking 11-11-1987
Algemeen Dagblad ‘De Leugenbroeders is een fraai aangeklede, muzikaal mooie voorstelling vol weemoed en agressie. De teksten van Alex van Warmerdam hebben nog steeds niets...} de leugenbroeders 25-01-1988
Haarlems Dagblad 'Een imposante voorstelling, ‘waarin visuele effecten, een uitgekiende belichting, grotesk-theatrale muziek en verrassend-cabareteske teksten naadloos aaneensluiten. In de zorgvuldige beheersing en dosering van...'} de leugenbroeders 18-01-1988
Leidsch Dagblad ‘De scènes, aaneenschakelingen van ontwapenende naive humor vol speelse dubbele bodempjes, steunen behalve op een speltehchiek (en een dictie!) zoals we die bij...'} de leugenbroeders 18-01-1988
Trouw ‘Misschien is het meest in het oog springende kenmerk van de Mexicaanse hond wel de naïeve humor die altijd genade kent, nooit ten...'} de leugenbroeders 18-01-1988
De Telegraaf ‘Zelden zag ik een zo compact geconstrueerd geheel. Alles is afgewogen en geperfectioneerd. Er is niets te veel of te weinig aan effecten...'} de leugenbroeders 18-01-1988
de Volkskrant ‘Opnieuw is de voorstelling een bijzonder samenspel tussen muziek, theater, film en decor. Het hakkerige en quasi onhandige van de tekst sluit wonderwel...'} de leugenbroeders 18-01-1988
Utrechts Nieuwsblad ‘Hoewel er op Thijs van der Poll na niemand meer over de oorspronkelijke bezetting die het beeldend muziektheater van Hauser Orkater tot een...} de eeuwige fietser 02-02-1989
Het Parool ‘In ruim anderhalf uur swingend muziektheater schetst het uit vijf heren bestaande gezelschap een absurde wereld, (...), een universum waarbinnen alles kan, maar...'} de eeuwige fietser 12-01-1989
De Telegraaf ‘Wat een weelde om te merken dat de oude, bizarre vindingrijkheid (van Orkater) er nog steeds is, dit keer visueel vooral vormgegeven door...'} de eeuwige fietser 21-11-1988
Trouw ‘De vijf heren van Orkater geven de toeschouwer via droogkomische sketches, levensliederen en vanuit het griezelig schemerduister vertelde gebeurtenissen, genoeg informatie om de...'} de eeuwige fietser 19-11-1988
NRC Handelsblad ‘Met De Eeuwige Fietser zet Orkater een lijn voort van absurd getinte producties die vaak zeer bijzonder waren. De glans lijkt deze keer...'} de eeuwige fietser 19-11-1988
de Volkskrant ‘Ceelen laat je delen in zijn liefde voor dat boek. Hij heeft zich de poëzie ervan eigen gemaakt en die met zijn vrienden...'} de eeuwige fietser 19-11-1988
Het Parool ‘Orkater soms oerkomisch’ ‘Orkater is als theatergroep een jonge loot aan de stam die is opgeschoten uit het destijds fameuze Hauser... '} leonce en lena 08-06-1989
Algemeen Dagblad ‘Parodie-woede bij Orkater’ ‘Het veelkoppige vaste Orkaterpubliek reageert zoals altijd dol enthousiast. Voor de meer objectieve toeschouwer heeft de voorstelling wisselende... '} leonce en lena 31-03-1989
Haarlems Dagblad ‘Leonce en Lena een enig theater-operaatje’ ‘Voorzien van fraaie muzikale strofen en parafrasen krijgen de dialogen de vorm van operaduetten.’ ... '} leonce en lena 14-01-2014
Het Parool ‘Psychologisch realisme wordt door de strakke vormgeving, de knap gestileerde dialogen en de hoekige, werkzame speelstijl resoluut buiten de deur gehouden, terwijl de...} het noorderkwartier 14-01-2014