Literaire klassieker als adembenemend muziektheater 💎

9-8-2021 - Henri Drost

“In de bewerking van Konvooi (in het talentontwikkelingsprogramma van Orkater) is Bart Sietsema net als Mick Jagger verleidelijk en sinister ineen. Wreed is hij geen moment, gevaarlijk constant. Daarvoor hoeft hij alleen maar in te spelen op de twijfels van de mannen die hij ontmoet. Sietsma geeft ze grijnzend precies het zetje dat ze nodig hebben om elke grip op de werkelijkheid te verliezen.”

“Alle spelers wisselen daarbij op bewonderenswaardige wijze soepel van rol als de verschillende verhalenlijnen met elkaar vervlochten raken.”

“De makers van Konvooi en regisseur Belle van Heerikhuizen kiezen echter niet voor een bewerking dicht op de waan van de dag, maar spelen net als Boelgakov een geraffineerd spel met universele angst en waanzin.”

“In de handen van Tessa Jackson klinkt Bachs ‘Laß Ihn Kreuzigen!’ en ‘O Haupt voll Blut und Wunden’ pijnlijk en verwrongen, waarbij de vijfstemmige harmonieën indruk maken, net zoals de afwisselend vermakelijke en grimmige choreografie. De stijl- en (muzikale) tijdsprongen zijn hier allerminst effectbejag, maar volkomen in overeenstemming met het literaire meesterwerk en voelen geen moment gekunsteld. Integendeel.”

“Konvooi en Orkater maakten twee jaar geleden al indruk met hun bewerking van de Ilias. Deze De Meester en Margarita is daarvan de overtreffende trap en is adembenemend muziektheater. Dat belooft wat voor de toekomst.”

Ook interessant

{/exp:ce_cache:it}