In dit live dossier houden we je op de hoogte over de stand van zaken bij Orkater, naar aanleiding van de subsidie-uitslagen van het Fonds Podiumkunsten, het Amsterdams Fonds voor de Kunsten en als ontwikkelinstelling bij het Ministerie van OCW. Dit live dossier wordt wekelijks up-to-date gehouden.
Teken de petitie
Laat het doek niet vallen voor Orkater
Het NAPK startte een petitie om aandacht te vragen voor de kaalslag die de subsidieuitslagen veroorzaken in het kunstenveld van Nederland. Met jouw stem spreek je steun uit en alle handtekeningen zullen worden aangeboden in Den Haag namens het NAPK.
Via deze link teken je de petitie voor Orkater
6-11-2024 Het Parool: Amsterdamse culturele instellingen met handen in het haar: ‘Er is een kaalslag’
Het Parool schrijft over de inspraakavond bij de gemeente Amsterdam, waarbij meer dan dertig vertegenwoordigers van Amsterdamse culturele instellingen hun zorgen uiten over de uitslag van de subsidieronde van zowel het FPK als het AFK. Orkater-directeur Wieke ten Cate was ook aanwezig en daarover schreef Het Parool het volgende:
Zoveel sprekers, zoveel verhalen. En ondertussen nadert het uur U voor vele instellingen, zelfs voor plekken als Theater Rast, De Warme Winkel en Orkater, die wél subsidie vanuit Amsterdam krijgen, maar subsidie uit Den Haag mislopen. “In juli stond ik hier met een hulpvraag, nu slaak ik een noodkreet,” zegt Wieke ten Cate, directeur van Orkater. “Ik moet volgend jaar voorstellingen schrappen, mensen verliezen hun werk.”
Ze wezen allen op het overleg dat volgende week in de Tweede Kamer plaatsvindt over de verdeling van de landelijke kunstbudgetten. Ten Cate: “Als dat niets oplevert, wat gaat u dan voor ons doen? Want het is fijn door u allen gezien te worden, maar wat we nodig hebben is een vangnet.”
Lees het hele artikel hier.
6-11-2024 Inspraak Wieke ten Cate bij Gemeente Amsterdam “nu slaak ik een noodkreet”
Gisteravond spraken 37 culturele instellingen in bij de gemeente Amsterdam over het cultuurbeleid. Er zijn grote zorgen over de uitslagen van de subsidies waardoor veel toonaangevende, Amsterdamse instellingen onevenredig hard zijn geraakt. Orkaterdirecteur Wieke ten Cate was één van de sprekers. Zie deze video of lees haar inspraak in de tekst onder de video:
Geachte voorzitter, wethouder en leden van de raad,
11 juli was ik hier ook al. Toen vroeg ik om hulp voor muziektheatergezelschap Orkater, dat ondanks een positief advies, haar subsidie van het Fonds Podiumkunsten verloor. Nu ben ik hier niet met een hulpvraag, maar met een noodkreet. Volgend jaar alleen al moeten we 6 producties schrappen. Makers die dit jaar nog hoge ogen gooiden, hebben geen werk meer. Lange samenwerkingen met partners worden ontbonden. Komend jaar kunnen we geen nieuwe makers werven en stagneert de talentontwikkeling. We gaan van 60.000 bezoekers naar krap 20.000. Dat komt omdat we niet alleen de bijdrage van het Fonds Podium Kunsten mislopen, maar door ons grote publieksbereik bijna dubbel zoveel.
En niet alleen dat. Over vier jaar zijn we te klein om weer op dezelfde plek in te stromen bij het Fonds. Want eenmaal gekortwiekt kom je er door de instapeisen niet meer in. En als we ondermaats hadden gepresteerd dan was ik hier niet geweest. Maar we excelleren. Ik durf dat te zeggen omdat zoveel anderen dat zeggen. Alleen al door de theatercritici werd Orkater dit jaar uitgeroepen tot beste gezelschap van Nederland. Ook stuurden de theaters in Nederland samen twee brandbrieven aan de Tweede Kamer. Ze schreven: het wegvallen van gezelschappen als Orkater maakt onze theaters te kwetsbaar. Zij zorgen voor een vooruitstrevend programma én voor volle zalen. Orkater is een steunpilaar en -al zeg ik het zelf- een geweldig visitekaartje van Amsterdam.
Sinds 11 juli werd Stepping Stones, onze co-productie met het Bijlmerparktheater, jubelend ontvangen. En het is gekmakend dat die keer op keer bewezen kwaliteit niets betekent voor ons voortbestaan. In de laatste scène van Stepping Stones zeggen de personages in koor: als je struikelt, als je wankelt, als je valt; dan heb ik je. Orkater wankelt nu, valt misschien. Sinds 11 juli hebben we u gesproken, de cultuurwoordvoerders, belangenverenigingen, theaterdirecteuren. En iedereen, maar werkelijk iedereen erkent de fouten in het systeem: hoe kan het dat Orkater 2 punten aftrek krijgt omdat ons 'huis' in A'dam staat, terwijl we 90% van ons publiek daarbuiten bereiken? Hoe kan het dat ons goede functioneren van de afgelopen jaren niet is meegewogen in de beoordeling?!
Maar ondanks deze erkenning -u zei het ons ook wethouder; ik zie jullie- is er niemand die zegt: als je valt, dan heb ik je. Terwijl nu en echt nu het moment is om de schade te herstellen. Maandag is het Wetgevingsoverleg in de Tweede Kamer. We zullen er zijn, maar mijn noodkreet is: als dat overleg niets oplevert, wat gaat u dan doen? U vond wegen voor ITA, voor Likeminds, Het Amsterdamse Bos, de zaaglijn. Wat is uw weg voor het tweede grootste theatergezelschap van Amsterdam? Want het is fijn om gezien te worden, maar wat we nu nodig hebben, is een vangnet.
30-10-2024 Theaterkrant: Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
De verzamelde Nederlandse theaterpers omarmt het werk van Orkater. Het in Amsterdam gevestigde muziektheatergezelschap wordt maar liefst 13 keer genoemd in de jaarlijkse critici-enquête die deze week verscheen in het Theaterjaarboek 2023-2024: beste gezelschap (4), beste muziek (4), beste acteur (4), beste tekst (1) en beste toneelbeeld (1).
De dertien vermeldingen gaan over vijf verschillende producties die Orkater het afgelopen seizoen speelde. Het nut van Edo Dompelmans wordt tweemaal geroemd om de muziek. Ook het toneelbeeld van Lisanne Bovée en het spel van Jasper Stoop en Simme Wouters worden uitgelicht. De producties High-Rise en Café 764 worden genoemd vanwege de muziek, A Night with Queen Angelito viel op vanwege het spel van ‘Ntianu Stuger en En ze maakte een kind krijgt een vermelding vanwege de tekst van Sarah Sluimer.
Bekijk hier de jaarlijstjes 2024 van Theaterkrant of lees hier het artikel van Sander Janssens.
30-09-2024 - NRC: Verbazing en woede over de subsidietoekenning van het Fonds Podiumkunsten: ‘De kwaliteit van je werk telt niet mee. Hoe kan dat?’
Elf vragen over cultuursubsidie. Nu de gevolgen van de subsidieverdeling door het Fonds Podiumkunsten duidelijk worden, groeit de onvrede onder makers. Bekende gezelschappen als Orkater en Wunderbaum vrezen voor de toekomst. „De criteria zijn absurd.”
Welke kritiek hebben de gezelschappen op het Fonds?
Bij het criterium ‘Betekenis voor de Nederlandse Podiumkunsten’ kregen BOG en Wunderbaum als oordeel ‘neutraal’. Baltus: „Terwijl onze manier van schrijven toch radicaal anders dan die van anderen is. Die aanpak leeft ook enorm in het amateurcircuit en op toneelscholen, horen we.” Ook Orkater kreeg het oordeel ‘neutraal’, terwijl het gezelschap eerder werd beloond door het FPK vanwege zijn talentontwikkelingstraject, vertelt directeur Ten Cate, „en het feit dat we onderbelichte verhalen brengen. Beide zijn we intensiever en voor meer publiek gaan doen.”
Het in Amsterdam gevestigde Orkater levert een „beperkte bijdrage aan de geografische spreiding van de Nederlandse podiumkunsten”, oordeelt het FPK. Directeur Wieke ten Cate: „Terwijl Orkater 90 procent van zijn 60.000 bezoekers per jaar buiten Amsterdam trekt.”
Lees het hele artikel hier.
16-9-2024 - Het Parool: Bij Orkater en Suburbia is de hoop op theatersubsidie nog niet vervlogen: ‘Zonder kleinere producties kunnen grote werken ook niet bestaan
Onze directeur Wieke ten Cate werd gezamenlijk met Eva Line de Boer (toekomstig directeur van Suburbia) geinterviewd door Het Parool en leggen uit waarom juist het niet toekennen van de subsidie van het FPK zule verstrekkende gevolgen heeft:
Orkater hoopt dat de politiek ervan doordrongen raakt dat alles in elkaar grijpt: "Bij Orkater staat talent op de schouders van gevestigde makers met publiekssuccessen. En tegelijkertijd kunnen grotere commerciële werken niet bestaan zonder het stimuleren van de kleinere producties, nieuwe makers en experimentele voorstellingen. Ook geen series met goede acteurs, of films, of musicals. “Er zijn geen topmuzikanten zonder muziekscholen”
Lees het hele interview hier.
16-9-2024 - 11:55 - Het is vijf voor twaalf voor de club van 59
In totaal 59 culturele instellingen met een positief advies bij het FPK, dreigen toch geen subsidie dreigen te ontvangen. 59 grote en kleine groepen en festivals; gevestigde namen die velen kennen en jonge makers die nog in een vroege fase van hun ontwikkeling staan. Samen doen wij een gezamenlijke oproep aan de Tweede Kamer om deze kapitaalvernietiging tegen te gaan:
“Daarom vragen we u om voor de komende kunstenplanperiode incidenteel 10,9 miljoen euro vrij te maken om het tekort in 2025 aan te vullen. Ook vragen we u om een toezegging om in 2025 in aanloop naar een nieuw bestel te kijken samen met ons als sector naar meer duurzame oplossingen voor de resterende drie jaar. Wij hebben de handen ineengeslagen en we roepen u op om gehoor te geven aan onze oproep. Wij wensen u wijsheid toe bij uw beraadslagingen over de cultuurbegroting. Was getekend, DE CLUB VAN 59.”
Holland Opera / Orkater / Holland Baroque / De Warme Winkel / RAST / Pyranello / RAAF muziektheater / Kalpanarts / TENT / Kompagnie Kistemaker / Matangi / The 100Hands / X Yusuf Boss / Zwermers / Millennium Jazz Orchestra / Tonality Music / PRJCT Amsterdam / Mime Wave / Grande Lodge / Tijd van de Wolf / Girls in woods / ShELFISH / Jazz in Motion / Muziektheater de Plaats / Camera Trajectina / Matter Affects / Stormkamer / King's Men / De Gemeenschap / Theater Babel / Club Classique / Amstel Quartet / Tam Tam Productions / Capella Pratensis / George Tobal Producties / Maanlanders / Zummerbuhne / Hoge Fronten / Bosch Parade / 't Barre Land / Katja Heitmann / Ruben Hein / Leeway / Profound Play / Theaterfestival de Parade / Grachtenfestival / Circusbende / Super-Sonic Jazz Festival / Amsterdam Roots Festival / The Big Sing / Internationaal Lied Festival Zeist / Bachfestival Dordrecht / ADE / Flamenco Biënalle / Valkhof Festival / Strijkkwartet Biënnale Amsterdam / Circusstad Festival / Cello Biënnale / Julidans
Lees de hele noodbrief aan de Tweede Kamer hier.
12-09-2024 Interview de Volkskrant: Deze vrouwen hebben plannen voor ander leiderschap bij hun theaterorganisaties. Maar nu wordt de subsidie gekort.
Vier vrouwelijke leiders van theaterorganisaties, waaronder onze directeur Wieke ten Cate, aan het woord over de subsidie-uitslagen van het FPK.
Uit het interview:
De instroom wordt niet gereguleerd, concludeert Ten Cate uit het hoge aantal nieuwe aanvragers. “𝘌𝘳 𝘪𝘴 𝘵𝘦 𝘸𝘦𝘪𝘯𝘪𝘨 𝘤𝘰𝘯𝘵𝘪𝘯𝘶ï𝘵𝘦𝘪𝘵. 𝘈𝘭𝘴 𝘫𝘦 𝘦𝘦𝘯 𝘨𝘭𝘢𝘯𝘻𝘦𝘯𝘥 𝘴𝘦𝘪𝘻𝘰𝘦𝘯 𝘩𝘦𝘣𝘵, 𝘦𝘦𝘯 𝘨𝘦𝘻𝘰𝘯𝘥 𝘧𝘶𝘯𝘤𝘵𝘪𝘰𝘯𝘦𝘳𝘦𝘯𝘥𝘦 𝘰𝘳𝘨𝘢𝘯𝘪𝘴𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘦𝘯 𝘫𝘦 𝘵𝘳𝘦𝘬𝘵 𝘷𝘦𝘦𝘭 𝘱𝘶𝘣𝘭𝘪𝘦𝘬, 𝘻𝘰𝘢𝘭𝘴 𝘣𝘪𝘫 𝘰𝘯𝘴 𝘣𝘪𝘫𝘯𝘢 𝘻𝘦𝘴𝘵𝘪𝘨𝘥𝘶𝘪𝘻𝘦𝘯𝘥 𝘵𝘰𝘦𝘴𝘤𝘩𝘰𝘶𝘸𝘦𝘳𝘴, 𝘬𝘶𝘯 𝘫𝘦 𝘵𝘰𝘤𝘩 𝘪𝘦𝘥𝘦𝘳𝘦 𝘷𝘪𝘦𝘳 𝘫𝘢𝘢𝘳 𝘴𝘯𝘦𝘶𝘷𝘦𝘭𝘦𝘯. 𝘞𝘦𝘨 𝘰𝘱𝘨𝘦𝘣𝘰𝘶𝘸𝘥 𝘱𝘶𝘣𝘭𝘪𝘦𝘬. 𝘋𝘢𝘵 𝘪𝘴 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘥𝘶𝘶𝘳𝘻𝘢𝘢𝘮. 𝘌𝘭𝘬 𝘫𝘢𝘢𝘳 𝘭𝘦𝘷𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘸𝘪𝘫 𝘣𝘪𝘫 𝘩𝘦𝘵 𝘍𝘰𝘯𝘥𝘴 𝘦𝘦𝘯 𝘫𝘢𝘢𝘳𝘷𝘦𝘳𝘴𝘭𝘢𝘨 𝘪𝘯 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘪𝘯 𝘪𝘦𝘥𝘦𝘳𝘦 𝘦𝘶𝘳𝘰 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘷𝘦𝘳𝘢𝘯𝘵𝘸𝘰𝘰𝘳𝘥, 𝘪𝘦𝘥𝘦𝘳 𝘱𝘭𝘢𝘯 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘣𝘦𝘢𝘳𝘨𝘶𝘮𝘦𝘯𝘵𝘦𝘦𝘳𝘥 𝘦𝘯 𝘪𝘦𝘥𝘦𝘳𝘦 𝘵𝘰𝘦𝘴𝘤𝘩𝘰𝘶𝘸𝘦𝘳 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘵𝘰𝘦𝘨𝘦𝘭𝘪𝘤𝘩𝘵. 𝘛𝘢𝘭𝘦𝘯𝘵 𝘴𝘵𝘳𝘰𝘰𝘮𝘵 𝘣𝘪𝘫 𝘰𝘯𝘴 𝘥𝘰𝘰𝘳, 𝘬𝘳𝘪𝘫𝘨𝘵 𝘴𝘵𝘦𝘦𝘥𝘴 𝘮𝘦𝘦𝘳 𝘷𝘦𝘳𝘢𝘯𝘵𝘸𝘰𝘰𝘳𝘥𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘩𝘦𝘪𝘥. 𝘞𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘥𝘦𝘯𝘬𝘦𝘯 𝘤𝘰𝘭𝘭𝘦𝘤𝘵𝘪𝘦𝘧. 𝘈𝘭𝘴 𝘥𝘢𝘵 𝘱𝘦𝘳𝘧𝘦𝘤𝘵 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘵, 𝘮𝘦𝘵 𝘦𝘦𝘯 𝘨𝘳𝘰𝘰𝘵 𝘱𝘶𝘣𝘭𝘪𝘦𝘬, 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘰𝘮 𝘭𝘪𝘨 𝘫𝘦 𝘦𝘳 𝘥𝘢𝘯 𝘵𝘰𝘤𝘩 𝘶𝘪𝘵?”
Lees hier het hele interview met onze directeur Wieke ten Cate, Aysegül Karaca (Theater Rast), Eva Line de Boer (Suburbia) en An Hackselmans (Theaterproductiehuis Zeeland).
09-09-2024 - Wieke ten Cate te gast bij radioprogramma De Nacht is ZWART
Orkaterdirecteur Wieke ten Cate zat gisteren in het diepst van de nacht bij De Nacht is ZWART op NPO Radio 1 om te vertellen over de vernietigende subsidiesystematiek waardoor oa Orkater, ondanks de succesvolle jaren, bedreigd wordt in haar voortbestaan. Ze begon het gesprek met het prachtige nummer De liefde (uit Bloedband, Orkater 2007) gezongen Door Meral Polat.
“Omdat we dit uur gaan besteden aan de korting op de kunsten, subsidiesystematiek, geld ook, politiek, systeemveranderingen, allemaal dingen die heel belangrijk zijn om werk te kunnen maken, maar in dat gesprek, dat ook gewoon een technisch gesprek is verlies je soms waarvóór we dat doen en wát we dan doen. Dus laten we beginnen met iets heel moois”
Luister 'De liefde' en het hele gesprek hier terug.
05-09-2024 De Staat van het Theater
De Staat van het Theater begon met een breed gedragen oproep tot acute actie voor een duurzamer cultureel landschap:
Dit zijn ze:
de theatermakers,
de productieleiders,
de technici,
de spelers,
de zakelijk leiders,
de pr-medewerkers,
a.k.a. de MENSEN die u straks veel minder vaak, bijna niet meer of helemaal nooit meer op het podium en achter de schermen zult gaan zien.
Hier staat nog niet eens een tiende van de groep mensen die na een korte of lange “structurele” ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten tijdens hun vlucht uit de lucht zijn geschoten.
Wij zijn kwaad, verdrietig, teleurgesteld en totaal ontgoocheld.
Maar wij staan hier nu om iets groter dan ons particuliere verlies te belichamen.
Want terwijl de theatermakers van Nederland hun plannen keer op keer volschrijven over duurzaamheid, zitten we nog altijd vast in een systeem dat op geen enkele manier rekening houdt met de duurzaamheid van het theaterveld zelf.
Vernieuwing is belangrijk maar veertig procent vernieuwing is geen vernieuwing, dat is afbraak.
We staan hier om te laten zien dat in dit systeem in het verleden behaalde resultaten geen enkele garantie voor de toekomst bieden.
Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen.
Kapitaalvernietiging.
Hier staat de kapitaalvernietiging.
Wat er vernietigd wordt is onze ervaring, onze kennis, ons netwerk.
Het zijn onze ontelbare uren die we hebben besteed om gezonde organisaties op te bouwen.
Het is onze zorgvuldig opgebouwde band met ons dierbare publiek.
Het is onze artistieke praktijk die zich door de jaren heen heeft verdiept en verbreed en jonge makers heeft geïnspireerd.
En het is de jarenlange investering van uw en ons belastinggeld dat nu zonder pardon in de vuilbak wordt gesmeten.
Dankzij de rücksichtslose willekeur van dit beleid.
Een beleid dat liever naar de pijpen van de politiek danst dan dat het naar de sector luistert wiens belangen het zou moeten verdedigen.
Dankzij dit beleid wordt een heel segment van het bestel eens te meer de nek omgedraaid.
Dit keer zelfs zonder kaasschaaf.
En ook voor de theatermakers die komende jaren wel structureel ondersteund worden is de toekomst totaal onzeker in dit systeem.
Want nu staan wij hier, maar de volgende keer zijn jullie het.
Met artistieke kwaliteit hadden deze besluiten namelijk niks maar dan ook niks te maken.
Wij hebben geen zin meer in deze dans van opbouwen en afbreken.
Wij zijn het spuugzat.
Midden in je vlucht afgeknald worden is geen cultuurbeleid, dat is kleiduifschieten
En ja er wordt al druk, druk, druk over de systeemverandering gepraat.
Maar te laat.
Wij vertikken het om leergeld te zijn, wij willen dat er iets gedaan wordt.
We roepen het Fonds en de Kamer op om nu met een oplossing te komen en onderschrijven de noodkreet die het Vlakke Vloer Platform aan het Fonds Podiumkunsten deed: zij zijn bang dat er met deze vernieuwing straks geen publiek meer over blijft. Als dat zo blijkt, dan is de weg gebaand voor het huidige kabinet om er over vier jaar maar helemaal de stekker uit te trekken.
Dus hoor onze nood.
Het ijs schuift nu de zee in.
Wij, de sector, wij zullen mee zoeken en denken, wij zullen vergaderen en protesteren en beleidsvoorstellen in open brieven doen, we weten niet anders.
Want wij lopen over van liefde voor dit vak.
Maar laat die liefde geen reden zijn om jullie verantwoordelijkheid niet te nemen.
Wij willen een systeem waar je in kan leven.
En wel nu.
Deze oproep werd groots opgepakt door de media. Zowel De Volkskrant, Het Parool, NRC Handelsblad en de Theaterkrant schreven over de actie.
03-09-2024 Q&A
Wat is er aan de hand?
Deze zomer zijn de subsidiebesluiten gevallen voor de Kunstenplanperiode 2025-2028. Orkater heeft drie meerjarige subsidieaanvragen ingediend: bij de Raad voor Cultuur voor ons talentontwikkelprogramma Orkater/Nieuwkomers, bij het Rijksfonds FPK voor onze grote producties en het AFK voor een bijdrage aan zowel de kerntaken als Amsterdam-specifieke projecten. De beoordelingscommissies zijn alle drie positief, maar in het puntentellingsysteem van het FPK komen we een half punt tekort om subsidie te ontvangen.
Gaan we er dan 1/3 op achteruit?
Meer dan dat, als we geen grote producties meer kunnen maken, verliezen we ook de grootste bron van eigen inkomsten. Daarmee slaat het wegvallen van FPK subsidie een gat in de begroting van ruim 50%.
Hoe kan dat halve punt verklaard worden?
Het FPK besloot bij aanvang om de aanvragers uit de grote vier steden op -2 punten achterstand te zetten om de geografische spreiding te bevorderen. We juichen spreiding toe en we zijn dan ook trots dat 90% van ons publiek buiten Amsterdam bereikt wordt. Onze standplaats zegt dus heel weinig over ons publieksbereik, maar we worden er zwaar op afgerekend. Er zijn nog meer punten in de beoordeling die in onze ogen onterecht tot een nadelige puntentoekenning hebben geleid maar daar gaan we in ons bezwaar uitgebreider op in.
Hoe uitzonderlijk is deze situatie?
Zeer, we zijn het enige gezelschap dat genoodzaakt is de aanvraag voor de kerntaken op te splitsen. Orkater heeft wel de grootte van een BIS instelling, maar deze plek is in de provincie Noord-Holland al aan ITA vergeven. En omdat we een groter budget nodig hebben dan mogelijk is via het FPK, zijn we genoodzaakt onze kerntaken en aanvragen op te splitsen. Dit terwijl het een natuurlijk onlosmakelijk is verbonden met het ander: de grote producties vormen het fundament waarop de jonge makers kunnen groeien.
Is het terecht dat Orkater moet inleveren?
Nee! Orkater vernieuwt steeds weer met een constant hoge kwaliteit. De nieuwe artistieke en zakelijke leiding waarborgt een diverse makerskern en nieuw, interdisciplinair en maatschappelijk betrokken repertoire. Deze lijn is ook in de plannen voor de komende vier jaar doorgezet. Bovendien worden de voorstellingen van Orkater door de pers consequent goed ontvangen en zien we onze speelplekken en ons publiek groeien. We zijn ’s lands zevende grootste gezelschap en speelde in 2023 voor ruim 58.000 bezoekers.
Er zou toch een nieuw systeem komen?
De sector is hier al enkele jaren over in gesprek omdat het huidige systeem kostbaar en tijdrovend is. Bovendien doet het niet wat het beoogt te doen: onze sector beschermen en gezond houden. Maar de praktijk leert dat het moeilijk is. Er lag een voorstel dat per 2029 geïntroduceerd zou worden, om juist dit soort ongelukken te voorkomen. Onder de huidige regering staat de hervorming echter weer op losse schroeven. Het is dus heel zuur dat we onderweg naar beter, alsnog op ons hoogtepunt onderuitgehaald worden.
Wat doet Orkater nu?
We hebben ingesproken bij de gemeenteraad, geschreven naar de wethouder en minister Bruins, zoeken pers op om de urgentie van de situatie onder de aandacht te brengen, roepen op voor steun via de NAPK petitie en dienen bezwaar in bij het NPK. Een belangrijke datum is Prinsjesdag op 17 september; dan wordt de Miljoenennota gepresenteerd met het budget van OCW. Zal Minister Bruins bijspringen, zoals voor het huidige Kunstenplan gebeurd is? Tussen oktober en december verwachten we reactie op het bezwaarschrift.
Hoe vat ik dit allemaal heel kort samen?
Het gaat heel goed met Orkater; we hebben ons de laatste jaren succesvol vernieuwd, maken lovend ontvangen voorstellingen voor een groot en groeiend publiek (we zijn op dit moment het zevende grootste gezelschap van NL).
Het is absurd dat een gelegenheidscommissie van Fonds Podiumkunsten dat niet waardeert. Dat het kan gebeuren dat twee fondsen (OCW en Amsterdam) zeggen: “Orkater heeft geweldig gepresteerd en prachtige plannen voor de toekomst, we honoreren alles.” En dat het andere de Orkater met een halve punt onder de zaaglijn plaatst.
In elke andere branche, onderwijs, zorg, het bedrijfsleven, is het ondenkbaar dat een gezonde organisatie die jaar na jaar goed werk aflevert, zich blijft vernieuwen en verbeteren, en meer publiek dan ooit bereikt zomaar, door een gelegenheidscommissie, dusdanig gekort wordt dat het niet kan voortbestaan.
01-09-2024
In het Paradisodebat op 1 september nam onze directeur Wieke ten Cate het woord, nadat presentatrice Nadia Moussaid naar aanwezige gedupeerden rondom de FPK-uitslagen vroeg.
Wieke richtte zich tot de politiek:
“𝘏𝘦𝘵 𝘮𝘰𝘦𝘵 𝘢𝘯𝘥𝘦𝘳𝘴. 𝘋𝘢𝘵 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘢𝘭 𝘫𝘢𝘳𝘦𝘯 𝘨𝘦𝘳𝘰𝘦𝘱𝘦𝘯, 𝘣𝘦𝘨𝘳𝘪𝘫𝘱 𝘪𝘬. 𝘔𝘢𝘢𝘳 𝘩𝘪𝘦𝘳 𝘴𝘵𝘢𝘢𝘵 𝘦𝘦𝘯 𝘫𝘰𝘯𝘨𝘦 𝘥𝘪𝘳𝘦𝘤𝘵𝘦𝘶𝘳, 𝘥𝘦 𝘯𝘪𝘦𝘶𝘸𝘦 𝘨𝘦𝘯𝘦𝘳𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘻𝘰 𝘶 𝘸𝘪𝘭, 𝘥𝘪𝘦 𝘩𝘢𝘢𝘳 𝘣𝘦𝘴𝘵 𝘨𝘢𝘢𝘵 𝘥𝘰𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝘨𝘦𝘸𝘦𝘯𝘴𝘵𝘦 𝘷𝘦𝘳𝘢𝘯𝘥𝘦𝘳𝘪𝘯𝘨 𝘮𝘦𝘥𝘦 𝘪𝘯 𝘨𝘢𝘯𝘨 𝘵𝘦 𝘻𝘦𝘵𝘵𝘦𝘯. 𝘔𝘢𝘢𝘳 𝘥𝘢𝘢𝘳𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘩𝘦𝘣𝘣𝘦𝘯 𝘸𝘪𝘫 𝘯𝘶 𝘯𝘰𝘥𝘪𝘨 𝘥𝘢𝘵 𝘶 𝘥𝘦 𝘳𝘶𝘴𝘵 𝘦𝘯 𝘴𝘵𝘢𝘣𝘪𝘭𝘪𝘵𝘦𝘪𝘵 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘣𝘰𝘳𝘨𝘵 𝘥𝘪𝘦 𝘴𝘵𝘢𝘢𝘵𝘴𝘦𝘤𝘳𝘦𝘵𝘢𝘳𝘪𝘴 𝘜𝘴𝘭𝘶 𝘥𝘦 𝘴𝘦𝘤𝘵𝘰𝘳 𝘣𝘦𝘭𝘰𝘰𝘧𝘥𝘦, 𝘰𝘮 𝘵𝘦 𝘣𝘦𝘨𝘪𝘯𝘯𝘦𝘯 𝘥𝘰𝘰𝘳 𝘦𝘳𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘵𝘦 𝘻𝘰𝘳𝘨𝘦𝘯 𝘥𝘢𝘵 𝘢𝘭𝘭𝘦 𝘰𝘳𝘨𝘢𝘯𝘪𝘴𝘢𝘵𝘪𝘦𝘴 𝘮𝘦𝘵 𝘦𝘦𝘯 𝘱𝘰𝘴𝘪𝘵𝘪𝘦𝘧 𝘢𝘥𝘷𝘪𝘦𝘴 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘍𝘗𝘒 𝘥𝘦 𝘬𝘰𝘮𝘦𝘯𝘥𝘦 𝘷𝘪𝘦𝘳 𝘫𝘢𝘢𝘳 𝘥𝘰𝘰𝘳 𝘬𝘶𝘯𝘯𝘦𝘯.”
Bekijk hier de compilatie van fragmenten uit de registratie van het Paradisodebat (Kunsten ’92)
25-08-2024 Pierre Bokma in Zomergasten: “Orkater en De Warme Winkel worden gewoon afgeschoten.”
Oud-Orkatermaker Pierre Bokma hield gisteren in Zomergasten een vurig betoog voor het behoud van Orkater:
“Hoe kun je in godsnaam een platform – niet een gezelschap, maar een platform voor altijd nieuwe dingen – dat al zo lang bestaat, afschieten? Een gezelschap kun je vervangen, maar als je een theater afbreekt, een podium afbreekt, de mogelijkheden weggooit, dan blijft er niks meer over.”
Hij begrijpt dat er ruimte moet zijn voor vernieuwing, maar onderschrijft de functie van onder andere Orkater in het veld:
Hanneke Groenteman besloot: “Gooi geen diamanten weg.”
De hele uitzending van Zomergasten bekijken? Klik hier voor de aflevering op NPO Start.
20-08-2024 Persbericht ‘Voortbestaan Orkater bedreigd: wel subsidie voor talentontwikkelingstraject maar niet voor grote producties.’
Muziektheatergezelschap Orkater stuurde vandaag een brandbrief naar minister Bruins van OCW. Als er niet ingegrepen wordt op de gevolgen van het huidige subsidiebestel, wordt ‘s lands zevende grootste theatergezelschap geconfronteerd met een desastreus gat in de totaalbegroting van 50%. Zonder de steun van het FPK kan Orkater geen grote producties maken: het fundament waarop de jonge makers staan alsook de grootste bron van eigen inkomsten. En dat alles onderweg naar een beter subsidiebestel dat dit soort ongelukken moet gaan voorkomen.
Ondersteund door meerjarige subsidie vanuit OCW, FPK en AFK, speelt Orkater door het hele land voor een groeiend publiek. Met ruim 58.000 bezoekers in 2023 heeft Orkater een groter publieksbereik dan sommige theatergezelschappen binnen de BIS. Maar ondanks de grote vaste waarde die het gezelschap vormt binnen het landelijke theaterbestel, heeft Orkater de uitzonderlijke en nadelige positie dat het genoodzaakt is deelaanvragen te doen bij drie verschillende beoordelingscommissies. Orkater wordt voor de ontwikkelfunctie Orkater/De Nieuwkomers ondersteund binnen de basisinfrastructuur (OCW) en voor de productiefunctie door het FPK. Alle drie de commissies beoordelen de ingediende plannen voor de Kunstenplanperiode 2025-2028 met een positief rapport. En terecht: Orkater is trots op het nieuwe repertoire, de vruchtbare doorstroom van talent en tegen de trend in, een publieksgroei van 15%. Zowel vanuit de Raad voor Cultuur als het AFK wordt geadviseerd de aanvragen te honoreren.
De laatste jaren is bijna 90% van het publiek bereikt buiten Amsterdam. En tóch is het juist de standplaats die Orkater nu mede nekt. Want de derde cruciale subsidient FPK, zet aanvragers uit de vier grote steden op een achterstand van -2 punten ter bevordering van geografische spreiding. In deze punten-toedeling komt Orkater ondanks de uitstekende prestaties, met summiere argumentatie een half punt onder de zaaglijn uit: wel positief beoordeeld maar geen subsidie wegens ontoereikend budget.
Terwijl het team van Orkater zes producties voorbereidt en speelt op de zomerfestivals, wordt achter de schermen een juridisch bezwaar uitgewerkt. Artistiek directeur Wieke ten Cate nodigt minister Bruins uit in gesprek te gaan en staat in nauw contact met gemeenteraadsleden naar aanleiding van haar oproep tijdens het inspreekuur van de Gemeente Amsterdam. Wieke: “We zijn totaal onverwacht in een absurde situatie terechtgekomen. Wat zegt dit over hoe wij, in Nederland, een cultureel ecosysteem waarborgen? In welke andere branche - sport, onderwijs, de zakenwereld - telt wat je hebt gedaan, of dat gewaardeerd werd en of je qua werkgeverschap gezond bent, niet zodanig mee dat je kan voortbestaan?”
20-08-2024 Brandbrief aan minister Eppo Bruins (OCW)
Vandaag stuurde onze algemeen directeur Wieke ten Cate een brandbrief aan minister Eppo Bruins (OCW). Uit deze brandbrief:
"Uw voorganger staatssecretaris Uslu beloofde rust en continuïteit om de sector in staat te stellen zich te herstellen en dit nieuwe bestel verder vorm te geven voor de volgende beleidsperiode vanaf 2029. Die rust en continuïteit zijn er nu niet voor Orkater. Daarom vraag ik u er op dit moment op toe te zien dat er voor die tijd geen blijvende, risicovolle en onwenselijke stelselschade ontstaat.
In uw motivatiebrief gericht aan de Tweede Kamer (d.d. 19 juni 2024) schrijft u het als uw opdracht te zien te waarborgen dat “alles wat goed en van waarde is de kans krijgt om te bloeien, ook in de komende periode”. Ik hoop en verwacht dat u de uitwerking van het kunstenbeleid in de praktijk als eerstverantwoordelijke kritisch blijft volgen."
05-08-2024 Kritische column door Herien Wensink in de Volkskrant over huidig subsidiestelsel voor de kunsten
Door steeds nieuwe eisen is het subsidiesysteem voor de kunsten uitgegroeid tot bureaucratisch doolhof
Herien Wensink schreef in De Volkskrant een kritische column over ons huidig subsidiestelsel voor de kunsten, met daarin een oproep aan het huidige kabinet:
“Van organisaties die nu buiten de boot vallen, is het voortbestaan al per januari 2025 onzeker. Het kost een instelling minstens tien jaar om daarvan te herstellen. Het is de vraag hoe redelijk en duurzaam dat is.”
“Het is te hopen dat cultuurminister Eppo Bruins (NSC) de sector een heldere langetermijnvisie gunt. Minister Bruins moet werk gaan maken van het cultuurbeleid: niet door te slopen, wel door slim en duurzaam te verbouwen.”
Lees hier de kritische column in de Volkskrant.
01-08-2024 Reactie Orkater op uitslag AFK - Commissie AFK beoordeelt artistieke belang van Orkater als zeer goed.
Vandaag maakte het Amsterdams Fonds voor de Kunst bekend dat onze meerjarenplannen zeer goed zijn beoordeeld én gehonoreerd. We zijn ongelooflijk blij met het advies, waaruit zoveel waardering blijkt voor wat er de afgelopen jaren is bereikt en waaruit enthousiasme spreekt voor onze artistieke koers en plannen.
Uit het advies: “Orkater is van artistieke betekenis voor de stad in de manier waarop ze een stem weet te geven aan een collectief uiteenlopende makers die een afspiegeling vormt van de grootstedelijke samenleving. Daarnaast wordt met het talentontwikkelingsprogramma Orkater/De Nieuwkomers een belangrijke bijdrage geleverd aan het makersklimaat in de stad. Met de veelheid aan perspectieven in de verhalen die dit oplevert vindt de commissie Orkater een gezelschap voor álle Amsterdammers.”
Het financiële probleem dat is ontstaan door het niet toekennen van de subsidie door het FPK is met het honoreren van OCW en AFK niet opgelost, maar we zetten de komende tijd alle zeilen bij om te zoeken naar een manier om onze plannen toch te kunnen verwezenlijken.
19-07-2024 Terugblik Orkater 2021-2024
Terwijl we achter de schermen keihard werken om de toekomst van Orkater veilig te stellen, blikken we met onderstaande video nog één keer terug op de fantastische producties die we in de afgelopen jaren hebben gemaakt.
16-07-2024 Brief NAPK aan minister Bruins van OCW
Lees hier de brief die het NAPK aan minister Bruins van OCW stuurde naar aanleiding van de adviezen van de Raad voor Cultuur en het Fonds Podiumkunsten.
12-07-2024 Nieuwsbrief ‘Orkater in de storm’
Bekijk hier de nieuwsbrief waarin we onze bezoekers informeren over de absurde situatie waarin Orkater terecht is gekomen door het niet honoreren van de subsidieaanvraag door FPK.
11-07-2024 Ingezonden brief Manoushka Zeegelaar Breeveld als reactie op uitslag FPK
“Een landschap zonder ervaringskapitaal is een ongezond en gevaarlijk landschap.” Manoushka Zeegelaar Breeveld reageert op de uitslag van het FPK met een ingezonden brief. Lees de hele brief hier op de website van Theaterkrant.
11-07-2024 Directeur Wieke ten Cate spreekt in bij de raadsvergadering Gemeente Amsterdam
Uit dit item:
"Mijn naam is Wieke ten Cate en ik vraag uw aandacht voor het feit dat Orkater op 3 juli van het Fonds Podiumkunsten te horen heeft gekregen dat we positief beoordeeld zijn, maar een halve punt te kort komen om gehonoreerd te worden. Dat halve punt bedreigt nu ons voortbestaan.Zonder wortels kan je niet groeien.
Orkater heeft een vitale functie in een veel groter ecosysteem, maar is ook een ecosysteem op zich. Haal een deel uit de keten en de hele keten functioneert niet meer. Met enorme gevolgen voor onze stad en ver daarbuiten. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?"
04-07-2024 Uitleg subsidiesystematiek: twee deelaanvragen
De huidige subsidie systematiek dwingt ons sinds 2021 een onnatuurlijke splitsing te maken. Orkater is een instelling van landelijke betekenis die zowel een productiefunctie als een ontwikkelfunctie vervult voor het genre hedendaags muziektheater. Deze zijn met elkaar vervlochten en worden uitgeoefend onder hetzelfde dak. Samen zijn ze Orkater. Net als huidig kunstenplan hebben we voor deze kerntaken apart FPK (Meerjarige Productiesubsidies) en OCW (BIS/Ontwikkelinstelling) moeten aanschrijven. De uitslag van vandaag toont voor dat voor een instelling als Orkater het huidige subsidiesysteem uitermate problematisch is.
04-07-2024 Artikel de Volkskrant over de verdeling van cultuursubsidies
Uit het artikel van Els de Grefte, Anna van Leeuwen, Merlijn Kerkhof en Annette Embrechts:
“Er zijn ook pechvogels: gewaardeerde theatergroepen als De Warme Winkel en Orkater krijgen geen geld, ondanks een positief advies; het beschikbare budget is ontoereikend.”
Lees hier het hele artikel van de Volkskrant.
03-07-2024 Artikel Trouw over cultuursubsidies
Uit het artikel van Marco Visser:
“De emoties zullen vooral zijn opgelopen binnen de podiumkunsten. Het Fonds Podiumkunsten geeft geen subsidie aan Pynarello, De Warme Winkel, Wunderbaum, Toneelgroep Jan Vos, Holland Opera, Holland Baroque en Orkater. Toch geen onbekende namen binnen de podiumkunsten.”
Lees hier het hele artikel van Trouw.
03-07-2024 Artikel Theaterkrant over adviezen Raad voor Cultuur voor Basisinfrastructuur 2025-208
Uit het artikel van Joke Beeckmans:
Artistiek/inhoudelijk vindt de raad de aanvragen van onder meer Toneelschuur Producties (‘een artistiek hoogwaardig productiehuis’), Orkater (‘een aanjager op het gebied van vernieuwend muziektheater’), Frascati (‘de talenten stroomden gemakkelijk door naar andere posities in het veld’) en Korzo (‘voorhoede van de ontwikkeling van dans en beweging’) er bovenuit springen. Ook zij krijgen of behouden een plek als Ontwikkelinstelling.
Lees hier het hele artikel van Theaterkrant.
03-07-2024 Analyse Cultuursubsidie door NRC
Uit de analyse van Elsje Jorritsma en Hanna Hofman:
Bij het Fonds Podiumkunsten (FPK), dat dit jaar nog forser overvraagd werd dan vier jaar geleden, vallen hardere klappen. Gerenommeerde gezelschappen als Orkater, De Warme Winkel, Wunderbaum, BOG. en Bambie worden ofwel negatief beoordeeld, ofwel ‘positief buiten budget’. Dat betekent dat ze alleen meerjarig geld zullen ontvangen als er vanuit de overheid meer geld voor het FPK komt.
Lees hier de hele analyse van NRC.
03-07-2024 Reactie Orkater op uitslagen FPK en OCW
“Het niet honoreren van Orkater door FPK heeft desastreuze gevolgen voor ons. Hierdoor wordt het vrijwel onmogelijk te functioneren als gezelschap. Meer dan twintig producties staan momenteel op losse schroeven en daarmee het publieksbereik en het fundament van Orkater.” Algemeen directeur Wieke ten Cate
Het Fonds Podiumkunsten heeft Orkater vandaag positief geadviseerd, maar kan de aanvraag niet honoreren vanwege ontoereikend budget.
We hebben laten zien dat we in staat zijn ons steeds weer te vernieuwen met een constant hoge kwaliteit. Met een makerskern, die divers is langs vele lijnen en nieuw interdisciplinair repertoire maakt dat maatschappelijk betrokken is. Deze lijn wordt in de plannen voor de komende vier jaar doorgezet. De voorstellingen van Orkater werden door de pers consequent goed ontvangen en we zagen onze speelplekken en ons publiek groeien. Dat dit niet tot honorering leidt vinden we onbegrijpelijk en brengt ons in grote problemen.
Orkater heeft vandaag ook het advies van de Raad voor Cultuur gekregen over onze aanvraag als BIS/Ontwikkelinstelling, waaronder Orkater/De Nieuwkomers valt. De Raad voor Cultuur adviseert die wél te honoreren. Daar zijn we blij mee, maar onze kerntaken ‘talentontwikkeling’ en ‘produceren’ vinden plaats onder 1 dak en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ook de Raad voor Cultuur bevestigt in zijn advies het belang van die samenhang en van het ontwikkelen van talent binnen een kwalitatief hoogwaardig gezelschap: “Dat nieuwe makers kunnen meeliften op het sterke merk van Orkater bewijst volgens de raad de meerwaarde van de organisatiestructuur”.
De uitslag van vandaag toont opnieuw aan dat voor een instelling als Orkater het huidige subsidiesysteem uitermate problematisch is. We zijn strijdbaar en zullen ons verenigen met de vele andere gezelschappen die ondanks hun artistieke prestaties vandaag slecht nieuws kregen.