De Telegraaf ‘Beweging, plaatjes en klank in overvloed, maar tekstueel en dramatisch zou het wel wat rijker mogen.’} de formidabele yankee 23-03-1998
de Volkskrant ‘… behoort tot het beste dat Van Warmerdam tot nu toe voor Orkater maakte.’ ‘Een onvergetelijk mooi slotbeeld.’ '} de formidabele yankee 23-03-1998
Groninger Dagblad / GPD ‘De formidabele Yankee is een buitengewoon stuk geworden in de meesterhanden van Van Warmerdam en regisseur Van de Sande Bakhuyzen.’ ‘Een mooi...> '} de formidabele yankee 20-01-2014
Veronica Magazine ‘Zoals gewend van Van Warmerdam weer een wrang en onmiskenbaar Hollands drama, met even schitterende als droog-komische dialogen. Ook de sobere visuele stijl...} kleine teun 20-01-2014
Filmkrant ‘De franje is verdwenen. Niet langer voegt Alex van Warmerdam scènes toe omdat ze er zo leuk uitzien, zoals in Abel en De Noorderlingen. Ook laat...> '} kleine teun 20-01-2014
Ik hou van theater ‘Praatprogramma’s zijn succesvol op televisie. Dus waarom dan niet in het theater, moet Orkater gedacht hebben. Met ‘Boys in de Band’ brengt het...> '} BOYS IN THE BAND 20-01-2014
de Volkskrant ‘Soundtrack voor slapstickfilm’ ‘De composities van Vincent van Warmerdam hangen meestal ergens tussen de muziek van The Band en Zappa’s Mothers of.../p> '} BOYS IN THE BAND 20-01-2014
Van tulpenkoorts tot spinhuis “Tamar van den Dop lijkt zich als een vis in het water te voelen in het vrijgevochten Orkater-ensemble en speelt als de eenvoudige... DE GOUDEN EEUW Haarlems Dagblad14-10-2002
Kluchtig godvrezend en inhalig volkje “Poeh, Wat waren de Hollanders in de Gouden Eeuw godvrezend en oei, wat waren ze inhalig. Spijkerhard als slavenhandelaars, volstrekt belachelijk als speculanten... DE GOUDEN EEUW De Gelderlander14-10-2002
Op het nippertje van de Nachtwacht gevallen “Op het nippertje van de Nachtwacht gevallen” “Mooie rode draad in het geheel is dat de gebeurtenissen worden verwoord door een kansarme... DE GOUDEN EEUW de Volkskrant14-10-2002
De ban van het grote geld “Ontroerend. De Gouden Eeuw is een prachtig portret geworden van een Hollands arbeidersgezin dat stijgt op de maatschappelijke ladder en in de ban... DE GOUDEN EEUW Het Parool14-10-2002
De Gouden Eeuw “Met muziek van Beppe Costa en stevig spel van Tamar van den Dop brengen Leopold Witte en Geert Lageveen de Gouden Eeuw tot... DE GOUDEN EEUW NRC Handelsblad24-12-2002
Orkater speelt als God zelf ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ “God vertelt over De Gouden Eeuw in een nieuwe voorstelling van Orkater. En dat doet hij fantastisch. Het stuk zit barstensvol details; van... DE GOUDEN EEUW Algemeen Dagblad14-10-2002
vol kwinkslagen en kleine verrassingen "De voorstelling is luchtig, maar wel rap van tong en van scènewisseling, vol kwinkslagen en kleine verrassingen. Hilarisch ook, vooral door de vele...} WELKOM IN HET BOS Spits06-05-2002
Geilaard in smoking “Vraag bij Van Warmerdam waarom en het antwoord is: om toch. Het gewone wordt bij hem absurd.” Maartje den Breejen WELKOM IN HET BOS Het Parool06-05-2002
Niets is wat het lijkt "Niets is wat het lijkt in Van Warmerdams bos.” "Opnieuw blijken de vreemdste dingen in de wereld van Van Warmerdam heel gewoon.”...p> '} WELKOM IN HET BOS de Volkskrant07-05-2002
Wonderlijke wezens "(…) De wonderlijke wezens worden allemaal door Pierre Bokma vertolkt (…) En steeds is hij een droogkomiek van grote klasse, juist omdat het... '} WELKOM IN HET BOS NRC Handelsblad06-05-2002
bondige dialogen "Een olijke reidans van voorbijgangers met de diepte van een vloeitje, die zich vooral kenmerken door primair gedrag.” "Van Warmerdams... '} WELKOM IN HET BOS De Telegraaf06-05-2002
kruimeltjes liefde "Zucht beweegt zich tussen laatste kruimeltjes liefde en afhankelijkheid " ..."} ZUCHT NRC Handelsblad17-06-2002
Voorstelling zonder woorden “Titus Tiel Groenestege en Ria Marks spelen in Zucht een voorstelling zonder woorden, met continu een uitdrukking van verschrikte verbijstering op het gezicht... ZUCHT Leeuwarder Courant17-06-2002
Subtiel bewegingstheater “Prachtig subtiel bewegingstheater. De ontroerende schets van een ouder echtpaar, vastgeroest in gewoonten en elkaar, gaat door merg en been.” ZUCHT Haagsche / Goudse Courant17-06-2002
Voor hippiejurken en briljongeren Het hart van het festival wordt gevormd door het locatie en schuurtjestheater. Groepen als Orkater, Suver Nuver, Het Huisvan Bourgondie nemen met een...'} ZUCHT de Volkskrant17-06-2002
"Er zijn een absurde zingende taart, geweldig lelijke schilderijen en een aquarium. Absurde tekst, over the top spel en weinig pretenties. En dan Wekker...." VEERTIEN BIJNA DOOD ERVARINGEN Moose28-12-2002
“Maf samenraapsel; voor rond de feestdagen” “Aus Greidanus Jr. spreidt heel wat bizarre invallen ten toon in zijn script” “Dat een... VEERTIEN BIJNA DOOD ERVARINGEN de Volkskrant30-12-2002
Pretentieloze onzin “Het absurdistische stuk is bij vlagen heel grappig, voornamelijk door de strakke dialogen, maar het verhaal stelt niet bijster veel voor.” “Net... Merijn Henfling VEERTIEN BIJNA DOOD ERVARINGEN Parool30-12-2002
“Ria Marks geeft de tragiek van de gestrande liefde hartstochtelijk, maar toch heel zuiver gestalte. Nergens wordt haar spel vet of larmoyant. Daarbij... LA VOIX HUMAINE Haarlems Dagblad02-06-2003
“Smachten in de telefoonhoorn” “Het strijktrio echoot haar woorden in onheilspellende klanken, soms pesterig, licht pizzicato, soms zwaarmoedig, net als de blik... LA VOIX HUMAINE NRC Handelsblad02-06-2003
“Strijkers bij het laatste telefoongesprek” “In de enscenering van Olivier Provily wordt Ria Marks door drie strijkers terzijde gestaan. Het ene moment... LA VOIX HUMAINE Het Parool02-06-2003
“Versmade minnares lijdt en verleidt aan de telefoon” “De drie musici bieden Marks mooi tegenspel; afwisselend lijkt de muziek te plagen, te troosten... LA VOIX HUMAINE de Volkskrant03-06-2003
“Telefoonsnoer als wurgkoord” “Mooi spel.” “Marks suggereert meer dan zij werkelijk laat zien. Die subtiliteit past bij een vrouw die vooral... LA VOIX HUMAINE De Telegraaf02-06-2003
Het gevoel van totale ontluistering “De muziek van Maarten Ornstein onderstreept en intensiveert de gevoelens van de vrouw - de onrust van het wachten, de duistere angsten, de... Susanne Lammers LA VOIX HUMAINE Leidsch Dagblad15-10-2003
“Meteen wanneer het stuk begint weten de drie acteurs perfect drie bejaarden neer te zetten.” “Een erg vermakelijke maar ook zeer aangrijpende... HAGEDISSENHUID Spits15-09-2003
Huiskamerleed zonder spruitjes “Scholten van Aschat is briljant in de korzelige, hulpeloze introvertheid die hij meegeeft aan zijn personage. Porgy Franssen, op zijn best als de... Peter Liefhebber HAGEDISSENHUID De Telegraaf08-09-2003
“Nachtmerrie van iedere veertiger wordt waar feestje.” “Met de opgelapte Franssen in een glansrol als iets te vieve bejaarde die zijn dagen... HAGEDISSENHUID Utrechts Nieuwsblad06-09-2003
“Verrukkelijk acteerwerk in sterk stuk” “Het is verrukkelijk om hem (Porgy Franssen) en die twee andere acteerkanonnen, Gijs Scholten van Aschat en Geert... HAGEDISSENHUID Alkmaarse Courant06-09-2003
Frisse grappen over oude mannetjes “Frisse tekst over oude mannetjes met verassende ingrediënten.” “Bij De la Parra zijn de zeventig-plussers geen verburgerlijkte fossielen.” “Vooral de onwelriekende... Wilfred Takken HAGEDISSENHUID NRC Handelsblad06-09-2003
“De dialogen zijn in één woord meesterlijk.” “De drie spelers plaatsen elke zin en elke mimiek met zo’n verbluffende trefzekerheid dat de... HAGEDISSENHUID Trouw15-09-2003
Orkater zorgt voor dynamisch en rusteloos muziektheater door Sanne Wiltink ‘Een overweldigend geheel van muziek, tekst, decor, kostuums en spel in anderhalf uur. (…) Hoe Mozart Casanova sloeg is geen...'} HOE MOZART CASANOVA SLOEG Spits05-04-2004
Uitbundig lustspel van liefde en desillusie door Hana Bobkova ‘Met Hoe Mozart Casanova Sloeg zoekt Orkater een verbinding tussen amusement en serieus theater. Het resultaat is een... HOE MOZART CASANOVA SLOEG Het Financieele Dagblad24-04-2004
Uit de Russische pers “Dit is nieuw en ander theater, en een voorstelling die aan alle kanten klopt. Prachtig in haar eenvoud, episch ondanks de aanwezigheid van...'} VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT 16-01-2014
Uit de Deense pers “Deafening Silence is circling around the relationship woman/man beautifully represented by Ria Marks and Titus Tiel Groenestege with grotesque gesture and smart physical... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT 16-01-2014
“Nederland is goed in mime. Dat blijkt duidelijk uit deze voorstelling. Met de kleinste middelen wordt er dus zonder tekst een prachtige wereld... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT Moose16-01-2014
“Met ‘Valse Wals – Bankstel – Zucht’ maken Marks&Groenestege hun werk toegankelijk voor een publiek dat liever in het comfortabele pluche van de... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT GPD04-04-2004
“Orkater etaleert briljant Drieluik” “Humor, subtiliteit, compacte visuele vondsten, tot in de perfectie uitgebalanceerde lichaamstaal(waarin vooral Ria Marks zich... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT De Telegraaf04-04-2004
“Orkater verbluft met bekemmend drieluik.” “Prachtig is de openingsscène, waarin een serveerster, bijna zonder hoop wachtend op de man... VALSE WALS - BANKSTEL - ZUCHT Delftsche Courant04-04-2004
8Weekly "Een charmante kleine voorstelling. Omdat ze feitelijk verstoken is van pretenties." "Vooral mooi is het contrast tussen de hersenspinsels van... '} HET PIANOMEER 16-01-2014
De Telegraaf "Dromerige dodenwake" "Tekst en muziek voegen zich naar elkaar in dit poëtische miniatuurtje, waarin de chronologie Percy's levensverhaal is losgelaten....p> '} HET PIANOMEER 24-09-2004
Haarlems Dagblad "Een sobere, ingetogen voorstelling" "Maria Barnas schreef een mooie, poëtische tekst, waarin hoogstaande sfeer af en toe prettig wordt onderbroken...p> '} HET PIANOMEER 18-09-2004
Liefdesduel om dichter-monster Shelley door Kester Freriks "In de reeks muziektheater voorstellingen van Orkater, (…), vormt Het Pianomeer de meest intieme." "De pianomuziek, gecomponeerd door Vincent van... '} HET PIANOMEER NRC Handelsblad17-09-2004
Aangenaam absurd liefdesdrama Barnas is intrigerende puzzel door Marian Buijs "Het is bewonderenswaardig hoe trefzeker de actrices dat zingen, meestal ook nog a capella. Met minimale pianobegeleiding vertolken ze de...p> '} HET PIANOMEER De Volkskrant18-09-2004