
Scherpe maatschappijkritiek en sterke composities in 'Dead End'
“Dead...
“Een scherpe en geslaagde kritiek op het vreemdelingenbeleid, waarin de reis die vluchtelingen afleggen met rake metaforen wordt verbeeld.”
“Dead End bestaat uit veek van deze sterke beelden: van kleding die door de wind tegen het hek blijft plakken, van de spierwitte grenspost die een bedreigende afbakening vormt, en van de vluchteling die zo nu en dan op een van de hekken klimt om een nieuw hoofdstuk van zijn reis te markeren. Prachtig.”
“Een aangrijpend samengaan van beeld en geluid, van dans en muziek, dat naadloos past binnen de omgeving van krijsende meeuwen: Vrijheid!”
“Grootse problemen waar we geen oplossing voor hebben kunnen we misschien niet oplossen met theater, maar wel bespreken. Verandering begint met bewustzijn, en na onze voorstelling heb je op zijn minst een uur lang stilgestaan bij het leven van een illegaal. Dat is altijd nog langer dan tijdens je cappuccino bij de krant.”
Na de Oerol-successen Een mond vol zand, Vanaf nu heet je Pjotr en Home Sweet Home maakt Via Berlin nu Dead End i.s.m. musicus en theatermaker Sytze Pruiksma.
Veilig vanachter de grenspost op het uitgestrekte strand kijkt het publiek naar het spel tussen twee mannen. De één kijkt, en wacht op het strand, de ander komt uit zee. Wat volgt is een bizarre confrontatie tussen een grenswachter en een vluchteling, tussen het moeten naleven van strikte regels en het verlangen naar een rustige haven.
Sytze Pruiksma componeerde een theatraal concert tussen één man, één grensbewaker en daarachter een koor van gieren.
Via Berlin is een jong muziektheatergezelschap dat begon als Nieuwkomer bij Orkater. Vanuit de verschillende podiumkunstdisciplines teksttoneel en (klassieke) muziek vonden actrice Dagmar Slagmolen en violiste Rosa Arnold een gezamenlijk doel: het zelf ontwikkelen en uitvoeren van muziektheatervoorstellingen waarin zelfgeschreven tekst en klassieke muziek zo dicht mogelijk bij elkaar komen.
Na het drieluik met overkoepelend thema oorlog (Een mond vol zand, Vanaf nu heet je Pjotr en Home Sweet Home), dat in 2014 bekroond werd met de Charlotte Köhlerprijs, gaat Via Berlin nu van start met een nieuw thema; illegaliteit. Dead End is het eerste deel uit deze serie. In september zal het in het theater een los te bekijken vervolg krijgen met Comfortzone.
première 14 juni 2015 op Oerol Terschelling
tournee 12 juni t/m 21 juni 2015