Zoals vanavond al aan mevrouw Annet Malherbe verteld: mijn vriendin en ik hebben genoten van het stuk. We waren blij dat we naar de inleiding waren geweest, zodat een aantal dingen duidelijk waren zoals bijv. hoe het stuk eindigt. Het taalgebruik was ontzettend mooi.
Erg verheugd op deze voorstelling in Den Bosch. Helaas vond ik het bar en bar slecht. Geen goede conversaties, verrassende verhaallijnen of spitsvondige humor. Wel onduidelijke sex scenes om waarschijnlijk enkel te choqueren. Jammer.
Beste Ingrid,
Bedankt voor je mail en eerlijke kritiek. Het spijt me dat je zo teleurgesteld bent over voorstelling en als ik het goed begrijp ook over Alex. Naar aanleiding van jouw reactie is hier de discussie weer actueel over “hoe om te gaan met try-outs”. In het geval van nieuwgeschreven werk zijn try-outs onmisbare confrontaties met een onbevooroordeeld publiek. Soms wordt er nog stevig ingegrepen, maar meestal gaat het om het vinden van toon, ritme en dynamiek. De voorstellingen kunnen per avond zeer van elkaar verschillen, zonder dat zij per se wezenlijk anders hoeven te zijn. Wat betreft de prijs van de kaartjes zijn er twee stromingen. De ene bepleit goedkopere kaartjes omdat de voorstelling nog niet af is, de andere rekent gewone prijzen juist omdat het publiek getuige is van een unieke gebeurtenis, weliswaar onvoorspelbaar, maar uniek. Steve Austen, voormalig directeur van het Shaffy Theater vond zelfs dat try-outs duurder moesten zijn. Maar voorop staat dat het voor het publiek altijd duidelijk moet zijn dat het gaat om een try-out.
De voorstelling die jij gezien hebt ging niet goed. Dat had alles met de uitvoering te maken. Bij de films en voorstellingen van Alex luistert dat zeer nauw. Op de première was de voorstelling zoals Alex die voor ogen had. Of jij die voorstelling dan wel geapprecieerd zou hebben is de vraag. De voorstelling is wisselend ontvangen, de Standaard en het Parool waren zeer positief, en het Haarlems Dagblad en De Volkskrant zeer negatief, met nog heel wat recensies daar tussenin. Geen (publieks)hit als Bij het kanaal naar Links, maar ook geen mislukte voorstelling. Wat ik erg jammer vind is dat Alex’ openhartigheid in de interviews over het maakproces en zijn worstelingen (die ook vaak ten grondslag liggen aan de mooiste voorstellingen), zo negatief worden uitgelegd. Ik weet dat de voorstelling uiteindelijk echt geworden is wat hij wilde, en de try-outs waren daarvoor heel belangrijk.
Hartelijke groet, Tesse
p.s. Ik heb geprobeerd je op een andere manier te bereiken, ik ben in elk geval te mailen op tesse@orkater.nl
Ik ook! Gisteren gezien in SSB Amsterdam, geweldige onderhoudende voorstelling, leuk absurdistisch - geweldig spel van alle acteurs met name de Belgen heel fraai decor, heerlijk pretentieloos.
Nou, ik vond het gisteren echt fantastisch! Precies goed. Heerlijk verwarrend, daar kwam ik voor. En zag er prachtig uit allemaal. Mijn vijfkoppige gezelschap is juist heel enthousiast en vol nieuwe ideeën de stadsschouwburg weer uitgelopen.
Er eerst even inkomen, zeker in de stem intonaties, maar eens mee. Genoten en gelachen!
Alex van Warmendam is ALTIJD de moeite waard ik heb genoten!
26 mrt de voorstelling in Haarlem gezien.Ik heb al veel films en voorstellingen gezien en mij altijd geraakt gevoeld door de knappe mix van trage-komisch, absurdisme mooi stilystische vormgeving waardoor de rauwe kant van het leven en zijn mensen uitgebeeld wordt. Had mij dus ook verheugd op de verstelling nu in Haarlem maar...wat een teleurstelling...Het was gewoon niet goed. Er was totaal geen samenhang in het stuk. Teksten werden uitgesproken en vormden geen verbinding met uitgesproken zinnen van de tegenspelers. Het was niet grappig. Er leek helemaal geen chemie te zijn. Op geen enkele manier ben ik geraakt. Na afloop liep ik de schouwburg uit en in een zucht was de voorstelling al weggevlogen.
Als ik dan nu in een interview lees dat de voorstelling nog in een sleutelfase zat en Alex zelf ook helemaal iet tevreden was, Annette wel had willen staken word ik boos. Hoe durf je dan zo'n hoge prijs voor een kaartje te vragen als je weet dat de voorstelling nog lang niet staat??? Nee , niet goed Binnen mijn familie en vrienden zijn veel mensen die van het werk van Alex houden maar nu vertel ik nav deze ervaring dat het lijkt of hij het kontakt met zijn publiek kwijt lijkt te raken. Eigenlijk vind ik dat vreselijk jammer omdat het geen recht doet aan wat je al eerder gemaakt hebt. groetjes Ingrid
Ik vond het niet erg sterk, wel Warmerdiaans.
Het moet niet op een kunstje gaan lijken.
Bedankt voor je reactie Bert, dit is inmiddels opgelost!
Als ik op bestel klik bij vr22 apr Rotterdamse Schouwburg Rotterdam 20.15 u dan krijg ik een leeg scherm, via do21 kan ik wel bij het bestellen van kaarten voor de vrijdag komen, vreemd.
De Mexicaanse Hond,
Een toneelgezelschap met een boodschap. De try-out in De Vest in Alkmaar gaf een kijkje in het onderbewuste. Het wordt als het ware naar boven gehaald, of je wilt of niet. Geen liefde maar seks of... De seksualiteit staat centraal en daaromheen is er van alles aan de hand dat er eigenlijk niet toe doet. Alex en de acteurs brengen je naar de bron. De energie waar het allemaal om draait, of je wilt of niet. Je wordt meegezogen naar de donkere grotten van je zijn. Het dier wordt getoond met al de hebbelijk- en vooral ook onhebbelijkheden. Wie durft er eerlijk te zijn en toe te geven dat het herkenbaar is? Of is het nog steeds verborgen achter je ego van arm of rijk zijn, van uiterlijk en innerlijk welzijn? Je blijft nieuwsgierig van begin tot het eind. En weet je wat nou zo mooi is? Er is geen eind, het kan ook juist het begin zijn. Dat is Alex, onvoorspelbaar, onberekenbaar en onverklaarbaar. Is dat ook niet het hele leven? Ga kijken, want er komt een vervolg en dan weer één of juist niet. Want verwachten is menselijk, maar dat is Alex Warmerdam juist niet, of juist wel?
Graag zou ik het tournee-programma willen inzien, m'n wat betreft: Leiden en Tilburg. Vriendelijke groet , lily