
Een kroeg ergens in een Europese havenstad. Een serveerster poetst tafels, leegt asbakken en veegt de scherven van de vorige avond op. Wanneer de deur openzwaait en een man binnenstapt, verstijft ze. Ze danst, gebaseerd op de gewelddadige Apache Dans, met de zeeman die zich niet kan binden. De tonen van een wanhoopswals drijven hen langzaam in elkaars armen. Het verleden wordt opgerakeld en uit de as van een voorbije liefde laaien de vlammen plotseling hoog op.
In 1998 was Valse Wals (False Waltz) te zien op het Fringe Festival in Edinburgh. Onder de naam The Amsterdam Parade waren de negen favoriete Parade-voorstellingen op dit festival te gast. De in het Engels vertaalde Orkater-voorstellingen Battling Siki en The Sound Man (De Geräuschmacher), en Valse Wals waren voor de Schotse pers en het publiek een aangename kennismaking met het Parade-concept. Van het dagblad The Scotsman ontving The Amsterdam Parade The Fringe First Award en kreeg op de recensiepagina vijf aanbevelings-sterren.
The Scotsman, Donald Hutera over False Waltz:
‘With her great long legs and big-eyed mobile face, Marks is a particularly adept comedienne.’
The List over False Waltz: ‘Red hot and Dutch.’